Vandaag had ik een stagebezoek. Ik bezocht een student in haar laatste stage voor de pabo, de LIO-stage. In het gesprek met haar en haar mentor op de werkvloer kwam steeds weer naar voren dat zij heel goed heeft geleerd om kinderen te vertrouwen, ze ruimte tot ontwikkeling te geven en ze hierdoor ook los te laten. Dit was voor de student niet makkelijk geweest, ze helpt kinderen graag, zover dat het hen bijna benauwt.  Toch was het haar gelukt om een klimaat te scheppen, waarin kinderen zich steeds autonomer kunnen bewegen. Iets wat, volgens de mentor, vaak nog niet lukt bij collega’s. Ze houden kinderen vaak krampachtig vast binnen hun eigen gedachten: “Zo moet het”.

Opeens kreeg ik een vreselijke eye-0pener. In mijn motto gaf ik aan dat ik ook graag zie dat kinderen de ruimte krijgen. Het filmpje ‘Flowers are red’ is hierbij een mooie illustratie. Waarom was deze eye-opener dan vreselijk? Omdat ik opeens besefte dat datgene wat ik graag wil met mijn onderwijs, en wat ik naar anderen toe ook altijd aangeef, ik zelf niet eens echt doe. Waarom? Omdat ik overwegend dezelfde communicatie- en leerstijlen hanteer en vaak tot in den treure mensen wil helpen, ook al kan dat met minder informatie en instructie ook af. Dit noemde ik ook al in mijn reflectie op mijn beroepsproduct 2.
Vreselijk omdat ik opeens ontdekte dat ik niet doe wat ik wil doen, en mezelf bijna voorlieg. Gelukkig is het zo erg niet. Het werd me vandaag gewoon weer eens echt duidelijk. Ik neem het mee in mijn eigen volgende lessen.

TM en MvT, dank jullie wel.

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Geef een reactie

