Belofte maakt schuld. Tijdens Dé onderwijsdagen 2011 was ik aanwezig bij de sessie “Technologies to watch“, door Stefanie Ottenheijm. Eén van die technologieën was ‘Sociale media’. In het artikel dat over deze sessie is geschreven, kun je lezen dat aanwezigen die zelf blogs in hun onderwijs gebruiken, van mening waren dat zij snellere feedback konden geven en veel adequater zicht hebben op leerprocessen. Ja, dat is inderdaad ook mijn mening.

“Leuk hoor, alleen, hoe richt je die omgeving nou eigenlijk in?” Met die vraag kwam iemand na de sessie naar mij toe. Ik beloofde om dat wat verder voor hem (en uiteraard voor anderen) uit te werken.

Binnen de Pabo van de Hogeschool Zeeland laten we onze vierdejaars studenten sinds twee jaar zelf een weblog maken als portfolio waarin ze hun ontwikkeling in hun LIO-stage (Leraar In Opleiding) beschrijven m.b.t. de competenties behorend bij ‘leerkracht basisonderwijs’.  Onze uitgangspunten:

  1. De student is eigenaar van zijn eigen portfolio. Als student maak je zelf  je eigen weblog aan en bent daarmee eigenaar. Voor bepaalde onderdelen/artikelen geef  je jouw begeleider toegang. Wat je niet aan jouw begeleider wilt laten zien, markeer je als privé. Wat je aan de hele wereld wilt laten zien, maak  je publiekelijk toegankelijk. Tevens zorg  je er zelf voor dat ook jouw mentor op de
    werkvloer (in dit geval de groepsleerkracht in de klas) toegang krijgt tot het portfolio. Bijkomend voordeel: Ben je klaar met je opleiding, dan kun je nog steeds jouw eigen portfolio blijven beheren, zonder allerlei moeilijke technische handelingen zoals exporteren.
    Het toegang verlenen (en later ontzeggen) werkt door mailadressen op te geven.
  2. Het portfolio voldoet aan de criteria die door pabo zijn opgesteld. Hoewel het portfolio van jouzelf  is en je daardoor in principe kunt doen en laten wat je wilt, wordt vanuit de pabo aangegeven welke bewijzen jij moet kunnen tonen en wat de beoordelingscriteria voor deze eisen zijn. Om ervoor te zorgen dat de bewijzen gestructureerd worden gedocumenteerd, schrijft de opleiding een aantal categorieën voor waarbinnen de berichten moeten worden geplaatst én wordt aangegeven op welke wijze deze berichten worden getagd. Door middel van de tags wordt een categorie nog verder onderverdeeld. Eens per week is voor de cursus ‘LIO’ een les ingeroosterd waarin instructie voor de opdrachten wordt aangeboden en waarin studenten face to face worden begeleid in het proces om te komen tot deze bewijzen.
  3. Je reflecteert én plaatst bewijzen. Stel, je hebt een document of een filmpje als bewijs. Dan is dat bewijs op zich niet genoeg. Je voorziet dat bewijs van een begeleidend schrijven, jouw reflectie op he bewijs. Die reflectie wordt jouw bericht. Het document of filmpje neem je op als bijlage. Nadat je het bericht hebt gemaakt, plaats je dit in de juiste categorie en voorzie je dit van de door de pabo beschreven tag. Beoordelen doet de beoordelaar alleen voor berichten in de juiste categorieën en tags.
  4. Feedback door de beoordelaar vanuit de pabo en de mentor op de werkvloer, gebeurt als ‘comment’ op het bericht. Om te voorkomen dat meerdere mensen onnodig exact dezelfde feedback geven op bewijs of het proces van de student, wordt feedback als ‘comment’ geplaatst. Iedereen die betrokken is bij het leerproces ziet daarmee wie wat heeft geplaatst. Dit voorkomt onnodig werk en levert soms juist nog verdieping op.
  5. Wil je erop los bloggen? Ga gerust je gang, maar gebruik niet voor alles de door de pabo aangegeven categorieën en tags. Waarom zou je meer bloggen? Bijvoorbeeld om even snel wat reflecties te plaatsen n.a.v. een stagedag, of bepaalde zaken die dusdanig interessant zijn om ze met anderen te delen. Ervaring leert dat studenten uitganspunt 3 ter harte nemen. De categorieën en tags worden zuiver gebruikt voor ‘bewijzen’.

Dat klinkt best aardig,  maar hoe organiseer je dat zonder er veel tijd in te stoppen?
Die vraag kwam tijdens de sessie op Dé Onderwijsdagen ook naar voren. Organiseren doe je vooral door vooraf na te denken wat je wilt dat je studenten zullen aantonen. En verder:

  1. Kies als opleiding voor 1 weblogaanbieder. Log één keer in en je hebt toegang tot alle blogs van studenten die je begeleidt. Zeker in de nabije toekomst heb je ongetwijfeld te maken met collega’s die moeite hebben om voor iedere student op andere plaatsen in te loggen en net weer andere soorten weblogs te zien.
  2. Abonneer je op het weblog van de studenten die je begeleidt.
    Dit voorkomt dat je steeds weer op zoek gaat naar wijzigingen, die er wellichtniet zijn. Wanneer een student een bericht plaatst, krijg jij vanzelf een bericht hierover in je mailbox (met meestal de link naar desbetreffend artikel in die mail).
    Extra tip: Maak in je mailprogramma een regel aan die automatische mails van de weblogaanbieder naar een aparte map verplaatst. Zo heb je alle berichten bij elkaar.
  3. Spreek met je studenten af wanneer in de week jij de binnengekomen berichten bekijkt/beoordeelt. In een ingeroosterd uur kun je efficiënter beoordelen dan iedere keer tussendoor. Plan je dat moment een dag voor het lesuur, dan kun je ‘veel voorkomende problemen’ ook de dag erna in de les behandelen, in plaats van naar iedere student apart dezelfde instructie te mailen.
  4. Maak duidelijk welke bewijzen je op welke datum wilt hebben en spreek studenten erop aan als ze hieraan niet voldoen. Dit betekent dat je regelmatig bewijzen beoordeelt. Voordeel is dat een student niet pas aan het eind van zijn studiejaar zaken inlevert en er dan achter komt dat hij het hele jaar verkeerd bezig was.
  5. Eis bij het behalen van de lio-stage een pdf-versie van het portfolio. Geef aan dat hierin in ieder geval alle reflecties en bewijzen zijn opgenomen die vallen binnen de categorieën en tags die je als opleiding had aangegeven. Schrijf de officiële beoordeling pas uit, nadat je de pdf-versie hebt binnen gehad (je hebt zo altijd een exemplaar voor in het archief van de opleiding) én nadat je er zeker van bent dat je niet langer gekoppeld bent aan het portfolio (na een paar jaar heb je een lange, vervuilde lijst op jouw dashboard).

Maak de instructie voor het maken van een weblog inzichtelijk. Door vooraf filmpjes te maken van de acties die studenten moeten uitvoeren om een weblog te maken en te onderhouden, hoef je geen aparte lessen te geven hierover.

Zie je het niet zitten om die filmpjes te maken? Gebruik dan de filmpjes uit deze afspeellijst. Zie je verbeterpunten voor een filmpje? Ik zie graag je feedback in de vorm van een ‘comment’ op het filmpje.

Advertenties

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

»

  1. […] toch wel de smartphone. Met die smartphone heb ik snel toegang tot apps als Edmodo, facebook,  WordPress, mijn verschillende mailboxen en Whatsapp. Al die apps bij elkaar zorgen ervoor dat ik nog sneller […]

  2. […] terug Bijna een jaar geleden schreef ik in mijn artikel “Sociale media en portfolio’s” over een aantal uitgangspunten die de opleiding waar ik werk, gebruikt bij het inzetten van […]

  3. […] (ik had ooit al eens een cursus met #cu03105), of maak samen een blog. Dat kan overigens ook als portfolio, ‘mijn pabo’ heeft daarmee […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s