Wil je studenten in je onderwijs met elkaar laten netwerken en wil je kunnen monitoren wat zij allemaal doen? Zet dan een community zoals Edmodo (www.edmodo.com) in. Waarom? Bekijk het filmpje (1 minuut 26) hieronder maar.

Communiceren via Edmodo
Als ‘Teacher’ maak je eenvoudig een groep aan, waarin je al je studenten plaatst. Je kunt zo’n groep aanmaken voor bijvoorbeeld een onderwijseenheid. De totale groep die je hebt gemaakt, kun je weer onderverdelen in subgroepen, waarvan jij eigenaar bent. Wil je studenten in werkgroepen bronnen met elkaar laten delen, dan kan dat dus ook. Jij ziet wat in zo’n werkgroep gebeurt, want je bent immers eigenaar, ook van die subgroep. Met een groepscode geef je al je studenten toegang.

Studenten maken eenmalig een account aan en krijgen toegang door middel van die code. Dit Op hun beurt sturen ze berichten aan wie ze willen: Aan de totale groep met alle studenten, alleen aan de werkgroep, of aan individuen. Voor algemene vragen over het onderwijs dat studenten op dat moment volgen is dit handig. Je hebt een vraag, stelt deze aan de groep. De kans dat een medestudent het juiste antwoord of de juiste oplossingsrichting geeft, voordat je als docent hebt kunnen reageren is groot. Zo’n reactie wordt gegeven als ‘comment’ op het bericht. Bij ieder bericht kun je een document of link toevoegen als bijlage.

Opdrachten aanmaken en inleveren
Heb je voor je studenten een opdracht gemaakt die ze moeten inleveren? Dan kun je die opdracht ook eenvoudig in Edmodo beschrijven. Heeft een student een vraag over de inhoud van de opdracht? Ook nu kan hij een ‘comment’ plaatsen bij die opdracht. Andere studenten kunnen reageren. Tevens hoeft de vraag niet nogmaals gesteld te worden. Laat je studenten de opdracht vervolgens inleveren. Ook nu kunnen ze een document (of link) als bijlage opnemen. Jij geeft vervolgens inhoudelijke feedback op de opdracht door, jawel, een ‘comment’ bij de uitwerking van die student te plaatsen. Stel criteria op voor de opdracht. Naast de inhoudelijke feedback kun je ook een beoordeling geven: het aantal behaalde punten in relatie tot het aantal mogelijk te behalen punten. Trap niet in de valkuil om teveel criteria te eisen. Dat gaat je wel heel veel tijd kosten. En wil je dat studenten van elkaar leren? Laat ze dan eerst elkaars opdracht (binnen de werkgroep) aan de hand van dezelfde criteria beoordelen. Waarom via Edmodo? Alle feedback wordt als comment geplaatst en ook nu voorkom je dubbel werk.

Edmodo, de app
Naast de gewone webversie is er ook een app voor smartphones met android. Handig, je hoeft slechts één keer in te loggen en hebt vanaf dat moment toegang. Het lijkt me aardig om ook hiermee eens te gaan experimenteren met studenten. Ik vraag me af of de app nog laagdrempeliger voor studenten is, om te gebruiken.
image

Andere handigheidjes

  • Maak een rooster met daarin alle activiteiten voor je studenten. ‘In te leveren opdrachten’ worden automatisch hierin opgenomen.
  • Creëer badges voor allerlei ‘door studenten te behalen successen binnen je cursus’. Bedenk iets en maak er een badge voor aan. Geloof het of niet, het bevordert de motivatie. Wissel de ‘inhoudelijke successen’ gerust af met de ‘grappigere successen’.
  • Laat je studenten snel stemmen op stellingen die je maakte
  • Maak een quiz voor je studenten
  • Klik door op het profiel van je student en je ziet al zijn activiteit binnen de groep.

Is dit nu het perfecte systeem?

Nee hoor. Het is, naast vele andere, een handig hulpmiddel om de organisatie van je onderwijs handig op te zetten en eenvoudig je studenten te monitoren.

Meer weten van Edmodo?

Ga naar het Blog van Edmodo

Schoology en Edmodo – opmars van de ‘sociale LMS’ (Frank Thuss)

Vragen of opmerkignen over dit artikel? Laat een reactie achter.

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

»

  1. […] het vorige artikel op mijn blog, “Edmodo, een community voor je onderwijs”, beschreef ik de wat technische werkwijze van het gratis online programma ‘Edmodo’. Dit […]

  2. Sjaboe schreef:

    En wat denken van al die andere alternatieven?

    • Riaan Lous schreef:

      @Sjaboe: Met andere alternatieven is volgens mij niks mis. Vandaar ook dat het antwoord op de vraag “is dit nu het perfecte systeem” die ik in het artikel stel, ‘nee hoor’ is ;-).

      • Sjaboe schreef:

        Waarom zoeken naar het “perfecte systeem”? Welke gedachte zit daar achter? Is het nodig om een “perfect systeem” te gebruiken? Is dat relevant om te weten? Wordt onderwijs daar beter van?
        Om dan nog maar te zwijgen van alle mogelijkheden die een gevolg kunnen zijn van een dergelijk systeem!

        Het bovenstaande komt op mij over als theorie. Excuses als ik het mis heb, ik reageer vanuit praktijkervaringen!

        Meer informatie op http://www.Sjaboe.nl

        Tegen leerlingen zeg ik altijd dat ik dergelijk knipogen niet begrijp. Dat ligt volgens de leerlingen aan mij en niet aan die knipoog.

      • Riaan Lous schreef:

        Ik hecht helemaal niet aan een perfect systeem. Op dit moment heb ik een middel dat ik handig kan inzetten voor mijn studenten. Volgend jaar (of welke tijdsspanne dan ook), kan dat wellicht weer iets anders zijn. Met de vraag die ik stel én het antwoord erop, wil ik juist aangeven dat Edmodo niet het doel op zich is.

  3. […] background-position: 50% 0px; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } riaanlous.wordpress.com – Today, 3:23 […]

  4. […] } #themeHeader #titleAndDescription * { color: black; } riaanlous.wordpress.com – Today, 8:51 […]

  5. […] is dit niet specifiek voor Turnitin. Toen ik  voor het eerst experimenteerde met Edmodo, ervaarde ik deze verschuiving en het opbouwen van een ‘feedback-itembank’ ook al. De […]

Geef een reactie

