In het vorige artikel op mijn blog, “Edmodo, een community voor je onderwijs”, beschreef ik de wat technische werkwijze van het gratis online programma ‘Edmodo’. Dit artikel is wat meer onderwijsinhoudelijk en laat zien hoe je Edmodo kunt gebruiken om studenten te begeleiden. Ikzelf begon Edmodo te gebruiken, omdat ik gedurende een periode van twaalf weken, slechts drie contactmomenten had om een klas studenten te instrueren en te begeleiden. Na die contactmomenten was ik hen een tijdlang ‘kwijt’. Na een week of vijf was er weer een contactmoment en vroeg ik hen of de opdrachten die ik hen had meegegeven al gevorderd waren. Vaak was het antwoord: “Daar zijn we nog niet aan begonnen”. Reden was vaak dat de opdracht eerst vooruitgeschoven werd, waarna de studenten er, soms tijdens het contactmoment, achter kwamen dat een opdracht al gemaakt had moeten/kunnen zijn. Uit het oog, uit het hart, om het maar zo te zeggen. Als contactmomenten minimaal zijn, moet er dus een andere manier worden gevonden, om toch vinger aan de pols te houden. En zo kwam ik (dankzij @paulienh) op het spoor van Edmodo.

Hoe kun je je onderwijs dan inrichten?
Beschrijf leeropdrachten die iedere student kan uitvoeren. Beschrijf vooral de kaders en geef de student binnen die kaders de ruimte om zelf invulling te geven aan zijn opdracht. Wanneer studenten regelmatig stagelopen, of delen van de week werkzaam zijn in een bedrijf is dit eenvoudig te realiseren. Beschrijf bij die reeks aan opdrachten voor iedere opdracht de criteria waaraan de opdracht moet voldoen. Tijdens de contactmomenten bereid je de studenten voor op deze opdrachten en geef je ze de instructie die ze nodig hebben. Tijdens latere contactmomenten, kun je je vooral richten op het proces dat de studenten doorlopen en ingaan op de problemen waartegen de studenten aanlopen. Juist door opdrachten op deze wijze te beschrijven, wordt een student geactiveerd om zelf aan het werk te gaan én gemotiveerd, omdat hij zelf zijn eigen inkleuring aan de opdrachten kan geven. Doordat de criteria voor de opdrachten zijn genoemd, kunnen studenten ook feedback op elkaars gemaakte opdrachten geven. Vanuit verschillende invalshoeken wordt zo een probleem op de werkvloer benaderd. Groepswerk is dan echt groepswerk, namelijk: met elkaar meedenken en elkaar adviezen geven. Dit in tegenstelling tot wat soms ook wel groepswerk wordt genoemd: “Ieder groepslid krijgt een stukje van de taak, dat bundelen we en we hebben een groepsproduct afgeleverd”.

Hoe gebruik je Edmodo hierbij?
Er zijn meer mogelijkheden. Beschrijf de verschillende opdrachten voor de studenten als verschillende berichten. Het voordeel hiervan is, dat studenten vragen kunnen stellen als reactie (comment) op dat bericht. Het nadeel hiervan is, dat, naarmate je meer berichten ontvangt, de opdrachten ‘zakken’ in het scherm. Een handigere mogelijkheid is daarom het plaatsen van de opdrachten als document in de ‘library’. Daar staat het vast. Een derde mogelijkheid is om iedere opdracht als ‘event’ in de agenda te zetten. Voordeel is dat je ziet wanneer de deadline is. Nadeel is vaak dat deze manier als ‘zeer schools’ wordt gezien door studenten. Verdeel de studenten in groepen (small groups). Laat hen de uitwerkingen van de opdrachten als (bijlage bij) een bericht aan de groep sturen. Feedback wordt gegeven als ‘comment’ op het bericht. Als docent kun je op alle niveaus de leeractiviteiten van je studenten inzien. Op groepsniveau: je monitort het groepsproces en ziet de bijdragen. Je ziet ook wie vaak feedback geeft en wie niet. Op studentniveau (students activity): Je kunt de bijdragen van de student inzien (inclusief ingeleverde opdrachten e.d.).

Blijf activeren
Voor alle niveaus geldt: Signaleer wat studenten (al dan niet) uitvoeren en activeer ze voor de opdrachten. Geef zelf ook af en toe korte feedback, wellicht met name op het groepsproces. Wist je trouwens dat je ‘badges’ kunt maken, voor allerlei goed uitgevoerde activiteiten? Het kan een race om badges worden. Je kunt onderscheid maken tussen opdrachten waarop je al dan niet feedback geeft en ‘assignments’. Vooral formatieve toetsen kun je studenten laten inleveren. Je kunt er een beoordeling aan koppelen. Dat is natuurlijk aardig, maar het is nog beter om ook nu weer inhoudelijke feedback te geven op de ingeleverde toetsen. Die feedback helpt weer om beter te presteren bij volgende opdrachten (en toetsen).
Studenten waarderen de inhoudelijke feedback. Op ‘cijfers’ kreeg ik als docent nooit en reactie. Opmerkingen van studenten nu: “Bedankt voor uw toelichting, erg fijn!” “Bedankt voor de feedback”. “Bedankt. Zo is Edmodo superhandig (ook soms wel lastig hoor)”

Wat zijn de aandachtspunten?

  1. Zijn studenten het niet gewend om elkaar feedback te geven, dan is het verstandig om hier aandacht aan te besteden tijdens de contactmomenten.
  2. Voorkom ‘verzuipen in vragen om feedback’. Spreek wanneer dat gewenst is, af op welk moment op de dag /in de week je gaat zitten om feedback te geven (en plan dat moment voor jezelf in).
  3. Ga je online in overleg met studenten (door in Edmodo een bericht te sturen naar de gehele klas en laat je studenten daarop reageren)? Rooster dan ook dat moment in en zorg dat de klas online is.
  4. Zorg voor een balans tussen opdrachten die je wel en niet inroostert: Inroosteren lijkt schools, maar niet inroosteren kan ertoe leiden dat het geheel erg vrijblijvend blijft.
  5. Zorg voor een ‘technische handleiding’ of instructiefilmpje. Ikzelf had die nog niet, logisch dat de student die ik citeerde aangaf ‘dat het soms wel lastig is’.
Advertenties

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

»

  1. Frank Peeters schreef:

    Heel herkenbaar, Riaan.
    Bedankt voor de uitvoerige toelichting.
    Mogelijk een prima tool voor mijn lessen CU03241 “E-business or no business at all”

  2. Noortje van Glabbeek schreef:

    Hoi Riaan,

    Deze uiteenzetting sterkt ons (bij de techniek) in onze aanpak en het gebruik van het briefingmodel voor de formulering van opdrachten. Mijns inziens hebben trouwens niet alleen afstandsleerders, maar álle studenten recht op en baat bij heldere opdrachten. Rest ons voor onze cursussen in feite alleen nog de begeleidingsstructuur nog ietsje verder uit te werken. Techniekstudenten zijn namelijk al wel een heel eind op weg bij het geven van feedback aan elkaar. Daarmee oefenen zij vanaf studiejaar 1.

    Fijne vakantie!
    Noortje

  3. […] beantwoorden, is dat toch wel de smartphone. Met die smartphone heb ik snel toegang tot apps als Edmodo, facebook,  WordPress, mijn verschillende mailboxen en Whatsapp. Al die apps bij elkaar zorgen […]

  4. sanneblom schreef:

    Wij hebben als pabo studenten een les gehad via Edmodo, dit is wat ik er van vond.

    Ik vond het een super les omdat de betrokkenheid heel groot was en ik het erg leerzaam vond. Naar mijn idee was het leerrendement hoog. Emodo heeft hier naar mijn idee door het volgende aan bijgedragen:
    – Je moet erg to the point zijn, wanneer je een heel verhaal gaat typen haken er namelijk snel mensen af. Er wordt dus niet eerst een heel verhaal omheen gepraat. De bedoeling en essentie is gelijk duidelijk. Het is dus qua informatie verwerving gerichter. Dit ook omdat je gericht vragen gaat stellen.
    – Als je het antwoord op een vraag even niet meer weet kun je het, doordat alles online staat, nog even terug zoeken en hoef je het niet opnieuw te vragen. De informatie blijft namelijk voor een langere periode beschikbaar.
    – Bij gewone lessen komt meestal de informatie vooral van de docent. Nu was er heel veel input van ons en was het niet alleen de docent die hulp bood bij een vraag, oplossingen kwamen nu ook van klasgenoten. Er werd dus veel met elkaar meegedacht. Er was dus ook een verhoogde interactie aanwezig.
    – Doordat je nu bij het inleveren van opdrachten de controle had van iedereen denk ik dat meer mensen het hebben gemaakt. Je schuift het niet snel voor je uit, want als jij het niet doet belast je hier ook een ander mee. Zij missen dan ook een stuk informatie.

    Deze les was een leuk, nieuw, alternatief. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik gelijk alle lessen zo zou willen, persoonlijk contact met de docent is en blijft zeer belangrijk. Maar af en toe zo’n les zou naar mijn idee het onderwijs wel ten goede komen, dit omdat het mij opviel dat de inzet van iedereen nu, over het algemeen genomen, veel groter was.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s