Deze vraag zag ik voorbij komen tijdens de wekelijkse #netwijs-discussie op twitter.

Het ICT-middel
Als ik deze vraag zelf moet beantwoorden, is dat toch wel de smartphone. Met die smartphone heb ik snel toegang tot apps als Edmodo, facebook, twitter, linkedIn,  WordPress, mijn verschillende mailboxen en Whatsapp. Al die apps bij elkaar zorgen ervoor dat ik nog sneller feedback kan geven op verschillende (groepen) studenten. In eerdere posts gaf ik aan dat het aantal contactmomenten dat ik met studenten heb, vaak beperkt is. Door duidelijk opdrachten te formuleren, studenten iedere week korte berichten te sturen én studenten vraag hun opdrachten online te posten (en dat doen ze ook :-)), houd ik toch regelmatig contact met ze en kan nog gerichter feedback geven op de individuele opdrachten die ze maken. Tevens geven studenten elkaar ook meer feedback, ik stuur vooral het proces.

Zenden en consumeren
Waarom is die verandering zo ingrijpend? Ik kan nu mijn contactmomenten veel meer gebruiken voor het  voorbereiden van de studenten op de opdrachten én de theorie die ze moeten lezen. Theorie verwerken ze direct in de opdrachten, ik kan dat zien. De momenten die ik wel heb, gebruik ik om de koppeling tussen theorie en praktijk nog meer te verduidelijken, vooral voor de studenten die dat nodig hebben. Het ‘entertainen’ van studenten, door anderhalf uur te zenden, is hiermee zeker voorbij!

Veel studenten denken  dat dit kan bijdragen aan het verbeteren van betrokkenheid bij de cursus (70% downloadde tijdens de eerste les direct de apps). Collega’s beseffen dat er zaken veranderen, niet iedereen is overtuigd van het daadwerkelijke nut hiervan. Dat geeft niet, op dit moment gebruiken enkele collega’s al verschillende apps op hun smartphone, laat hen ermee beginnen. De dialoog over het ‘activeren van studenten’ en de verandering van de rol van contactmomenten is in ieder geval in volle gang.

Werken in je vrije tijd
Wat dan te doen met de discussie over ‘werken in je vrije tijd’?  Het altijd even willen kijken of je een nieuw bericht hebt, wordt wel steeds makkelijker, die smartphone heb je immers altijd bij je.  Toch maak ik me daar geen zorgen over. Wees je daar altijd van bewust, dat wel. Bedenk echter ook dat het soms juist sneller kan werken. Studenten hoeven niet meer lange mails te sturen, met vragen die niet duidelijk zijn. Door deze ‘snellere’ communicatievormen, stellen ze ook kortere én concretere vragen. Die kan ik vaak kort én concreet beantwoorden, en scheelt me veel ‘mailboxverwerkingstijd’. Soms is feedback als ‘vind ik leuk’ al voldoende om het proces te stimuleren (en daar is een heel handige knop voor).

Verder heb ik de afspraak met studenten dat

  • in dit soort snelle communicatie, een uitgebreide aanhef en lange afsluiting niet nodig is. Dat is 1: niet te doen als je via je smartphone berichten moet ‘swypen’, en 2: zelfs onmogelijk bij een medium als twitter.
  • ik altijd zelf bepaal hoe snel ik buitenom werktijd reageer op vragen en daarmee ook dat vragen als ‘waarom heb je nog niet gereageerd?’ absoluut niet op prijs worden gesteld.
  • Sommige problemen van studenten beter ‘live’ kunnen worden besproken, omdat digitale communicatie niet het geschikte medium is.

Het verslag van de discussie vind je hier.

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

»

  1. Sandra Harinck schreef:

    Ik ben het hier mee eens, ik vind het heerlijk als er een docent meer betrokken is met de studenten. Er zijn docenten die je soms 1x in de week ziet, maar ook docenten die je minder ziet. Je vragen mailen is een oplossing, maar soms duurt het even voor je reactie terug krijgt. Met deze manier van communiceren, krijg je veel sneller bericht terug en krijg ik het gevoel dat je meer “gezien ” en “gehoord” Wordt op zo een grote school… Het schept een soort band.

    Zelf vind ik op ict gebied het smartboard/digibord het onderwijs meer heeft veranderd (ik kijk dan voornamelijk naar de basisschool). Vorig jaar had ik nog een krijtbord. Soms best een gedoe, extra plannen, materialen zoeken, noem maar op… Ik miste vaak net dat “ene extra stukje” om iets duidelijk te maken. Met het digibord/smartboard is dit veel makkelijker, je kunt de kinderen veel beter instructie geven en de kinderen kun je beter blijven boeien. De lessen zijn gevarrieerde.
    Een klas zonder digibord of smartboard is “uit”.

  2. […] background-position: 50% 0px; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } riaanlous.wordpress.com (via @Riaanlous) – Today, 11:48 […]

Geef een reactie

