Regelmatige bezoekers van dit weblog hebben inmiddels in de gaten dat ik veel probeer om mogelijkheden voor mijn onderwijs te vinden in Edmodo. Dit keer ga ik wat dieper in op de mogelijkheid om quizzes te maken. Ik beschrijf dat zelf vanuit mijn ervaringen met Edmodo en HBO-studenten, maar ben me ervan bewust dat er veel soortgelijke tools zijn, die hetzelfde kunnen, en dat niet alleen voor HBO-studenten, maar eigenlijk voor iedereen die leert door onderwijs. Dit bericht gaat dan ook met name in op de vraag: ‘waarom zou je een digitale quiz om mensen te laten leren?’  Heb je zelf soortgelijke tools, waar dan ook op internet gevonden, deel die dan gerust als comment op dit bericht.

Voor mij is de belangrijkste reden om met een quiz te werken, dat studenten vaak globaal de opgegeven theorie lezen en bestuderen. Zodra ze deze theorie moeten gaan toepassen in hun eigen stage, gebeurt ook dit heel globaal. Eigenlijk kan ik altijd dezelfde standaardvragen stellen, die ervoor zorgen dat de studenten wel dieper over de theorie nadenken. Daarnaast leest niet iedere student op exact hetzelfde moment zijn theorie door. En waarom zou je die standaardvragen ‘face to face’ stellen, als die antwoorden toch voor iedereen gelijk zijn? Je ‘Face to face-momenten kun je beter gebruiken voor specifieke vragen van verschillende studenten en de dialoog over die verschillen te laten gaan.

Maatwerk leveren dus!
Niet iedere student heeft exact dezelfde planning. Geef daarom genoeg ruimte voor zelfstudie en het uitvoeren van de quiz aan studenten en vertrouw erop dat studenten de quiz ook uitvoeren binnen de termijn. Afhankelijk van de te bestuderen stof en de tijd die ze per week worden geacht aan jouw vakgebied te besteden, kun je bepalen wat de einddatum van de quiz kan zijn. Zorg echter wel voor een duidelijke en realistische deadline. Houd studenten scherp en actief en voorkom daarmee dat ze veel gaan achterlopen.
Het leveren van maatwerk gebeurt hier dus vooral qua tempo.

Bepaal zelf de snelheid
In Edmodo kun je vooraf aangeven hoe lang een student mag doen over het uitvoeren van de quiz. Stel een realistische tijd, waarbij desnoods tussentijds heel even een pauze ingelast kan worden. De quiz wordt gebruikt om studenten te laten leren, dus geef ook ruimte om ze goed na te laten denken.  Iets meer bedenktijd levert net iets meer rust op en daarmee meer ruimte om het goede antwoord te geven. Het geven van de goede antwoorden levert weer succeservaringen op én de motivatie om aan jouw vakgebied te werken.

Shoot the messenger?
Je kunt als docent zelf de quiz gaan uitvoeren en op alle uitkomsten van studenten apart feedback geven. Ga je dit zelf doen, dan kost dat vooral in je lesuren behoorlijk wat tijd. Laat daarom gerust de tool die je gebruikt al dat werk doen. De student ontvangt na het maken van een digitale quiz directe feedback op de handelingen die hij heeft uitgevoerd, hij hoeft geen anderhalve week te wachten. Een goede tool laat ook zien hoe je als student hebt gepresteerd. Soms is dat een goede, soms een mindere prestatie.  Best handig, die boodschap hoef jij als docent je studenten dus niet te geven.

Zoek het zelf lekker uit!
Na de quiz geeft de tool direct inzicht in de juiste antwoorden en de gegeven antwoorden. De student bepaalt daarna zelf wat hij met de informatie doet.
Ikzelf heb ter ondersteuning op die reflectie door de student, een document gemaakt, met daarin kort aangegeven in welke oplossingsrichting gedacht moet worden. Tevens is opgenomen in welke onderdelen van de theorie de feedback gevonden kan worden.
De kant en klare oplossing geef ik daarmee dus niet, laat studenten het zelf formuleren, uiteindelijk willen ze die uitdaging. Onlangs sprak ik studenten over wat de rol van hedendaagse docenten zou moeten zijn. Zij gaven aan dat een hedendaagse docent juist ruimte om zelf uit te proberen moet geven. Dat gegeven is op zich niet nieuw, wel een valkuil waarin vaak nog getrapt wordt.

De hedendaagse docent
Als docent geef je vooral de hulp aan de studenten, om ervoor te zorgen dat het niveau van de kennis steeds hoger wordt, op peil blijft, of op peil komt. Daar zijn juist de live-contactmomenten, de lesuren, geschikt voor. Je kunt dan direct in interactie met de studenten om de door studenten ervaren problemen op te lossen.
Dus, schep kaders voor alle studenten in het algemeen, geef uitdaging voor iedereen en ondersteun vooral daar waar het echt nodig is

Laatste tips
Analyseer voorafgaand aan het conctactmoment de gegeven antwoorden op de vragen. Een goede tool geeft een snel en handig overzicht van uitwerkingen. Je kunt daardoor én je instructie van je conctactmomenten specifieker maken én bepalen of een vraag eigenlijk wel juist (geformuleerd) is.
Gebruik je de quiz van Edmodo?

  • de resultaten van de quiz worden automatisch in je ‘gradebook’ (je studentenvolgsysteem) geplaatst.
  • Je kunt per student zien hoelang hij over de quiz heeft gedaan.

Voor dit bericht heb ik dankbaar gebruik gemaakt van:

Advertenties

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Eén reactie »

  1. MartijnLeenknecht schreef:

    Interessante blog Riaan! Je gebruikt hier een toets als leerinstrument en als input 🙂

    Ik vind vooral je ‘nazorg’ een sterk punt. De feedback die de tool geeft bestaat uitsluitend uit kennis van het juiste antwoord. We weten uit literatuur dat dit een beperkt leereffect heeft. Daarom is jouw handreiking, waarbij je de student zelf het waarom van het goede antwoord laat ontdekken, een mooie aanvulling hierop!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s