Hiermee kopte de Volkskrant vandaag een artikel en refereerde daarmee naar de Telegraaf, die ook aangaf dat leerkrachten vaak digibeet zijn. Er wordt gesproken over een groot aantal digibeten, de leerkrachten die geen idee hebben hoe ze sociale media kunnen toepassen. Dat is niet erg, ik vermoed dat dat een categorie mensen is, die met wat handvatten, laagdrempelige voorbeelden, snel aan de slag kan (en toevallig is voor die categorie en met dat doel op 18 april 2012 een workshopmiddag georganiseerd).

Daarnaast is er de groep mensen die niet met social media wil werken in hun onderwijs. In het artikel worden de meest ‘standaard’ media genoemd: Twitter, facebook, hyves. Ik vraag me af of de mensen die niet hiermee willen werken, in hun privé-leven wel deze media gebruiken. Als dat zo is, denk ik dat dat juist een drempel is. Want door juist deze drie media te gebruiken in je werkomgeving, vermeng je je werk opeens met je privéleven. Nu heb ik daar persoonlijk niet zo’n moeite mee, ik plaats echt geen privé-onderwerpen op dit soort media, waarvan ik vind dat m’n privé-kringen ze wel mogen zien en m’n zakelijke kringen niet. Maar ik kan me voorstellen dat anderen daarmee wel moeite hebben.

In het artikel wordt terecht aangegeven dat de ontwikkelingen razendsnel gaan en wij als leerkrachten niet terughoudend moeten zijn. Mijn tip om te voorkomen dat docenten afhaken: Ga op zoek naar de sociale media die voor jouw gevoel niet zo’n inbreuk maken op je privacy, waarbij je eenvoudig kunt inloggen met een zakelijk mailadres en die je kunt inzetten als ondersteuning van je (wellicht wat meer traditionele) lessen. Denk bijvoorbeeld eens aan:

               
              

Vaak wordt gezegd dat leerstof niet zo anders is dan vroeger, maar dat sociale media een didactische vorm is omdat de belevingswereld van jongeren verandert. Ook hierin kan ik me zeer zeker vinden. Het lijkt daarmee dat het leerlingen nog niet zo uitmaakt om welke sociale media dit gaat. Als dat zo is én als je wilt voorkomen dat leerkrachten afhaken, dan lijkt het mij belangrijk dat leerkrachten kiezen voor sociale media die ook passen bij hun eigen belevingswereld. Wellicht willen ze dan wel?

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

»

  1. frankpeeters schreef:

    Docenten die niets met social media hebben mogen er inderdaad best wezen. Al was het maar omdat zij vaak over andere didactische of menselijke kwaliteiten beschikken die ten onrechte ondergesneeuwd dreigen te raken bij al dat social media geweld.

    Om social media succesvol te implementeren is echter meer nodig dan een batterij leergierige docenten die – because students matter- zich reppen om de rol niet te lossen. Onderwijsinstellingen hebben nood aan beleidsmensen voor wie de lerende mens centraal staat, en die ten dienste van die mens het experiment met social media niet schuwen. Al te vaak echter meten beleidsmakers het succes van social media af aan de mate waarin de actieradius van de eigen boodschappen wordt verruimd.

    De succesfactor voor social media als educatief instrument ligt niet in het aantal studenten dat je bereikt, en evenmin in het aantal likes of volgers, maar in de mate waarin zij je helpen effectiever te luisteren naar those who matter.

  2. paulienh schreef:

    Mooie reactie op het artikel in de Volkskrant. Als docent op zoek gaan naar je ‘personal media-mix’. En dan ontdekken hoe makkelijk, leuk en uitdagend werken via social media kan zijn!

  3. Mnf schreef:

    Meteen weer wat bijgeleerd wat betreft soorten social media. Moest even denken aan de tijd dat ik al Twitterde en jou in de gang probeerde te overtuigen dit ook te gaan doen. Wat maakte dat jij dat toch ging doen? Ben wel benieuwd naar de werkboeken die je gebruikt als je social media inzet tijdens het lesgeven.

  4. […] media op verantwoorde wijze moet kunnen inzetten. Maar willen leerkrachten dit eigenlijk wel? Lees dit bericht van Riaan eens – Leraar kan en wil nog niet met social media werken (28 maart 2012) Share […]

Geef een reactie

