Gebruik sociale media veelvuldig, dat is wat ik regelmatig aangeef. Op het moment dat je zoiets aangeeft, gaan mensen vaak experimenteren met deze media. Vaak leidt dat tot goede initiatieven. Soms zijn mensen deze mensen zo gedreven om een tool te gebruiken (kijk, we doen mee), dat ze vergeten waarvoor de tool eigenlijk gebruikt zou kunnen worden. Daarom: Gebruik sociale media vooral ook waarvoor ze bedoeld zijn.

De aanleiding voor dit artikel was de vraag die ik onlangs las: “Ik ben decaan en wil een spreekuur instellen voor ouders. Ik zou hiervoor twitter willen gebruiken. Is er iemand die hiermee ervaring heeft?”

Zelf twitter ik behoorlijk wat af. Soms vanuit zakelijke, soms vanuit privé-overwegingen. Je zou dan al snel kunnen denken dat ik enthousiast was dat een decaan werkzaam in het mbo deze vraag stelde. Toch was ik dat niet direct. Mij is namelijk niet helemaal duidelijk wat de decaan in kwestie met twitterspreekuren beoogt te bereiken.

Lees mee
Als zo’n twitterspreekuur geldt voor algemene vragen over regelingen, algemene keuzes, en dat soort zaken, zie ik op zich niet zo’n probleem in een twitterspreekuur. Studenten die ik lesgeef zijn inmiddels ook gewend aan #cu03105 en #PDAins, de codes van de cursussen, die ze als hastag kunnen gebruiken om inzichtelijk te maken wat ze leren van en bijdragen aan deze cursus. Het aardige daarvan vind ik nog steeds dat studenten vooral elkaar helpen met hun eigen persoonlijke leervragen en –antwoorden, dat ik het proces kan bewaken door alleen maar de hastag te selecteren én dat het de mogelijkheid biedt om ook derden, zoals het beroepenveld te laten deelnemen aan de dialoog. Eigenlijk is het dan ook niet meer twitterspreekuur te noemen, het gaat immers constant door. Op het moment dat vragen van studenten dusdanig persoonlijk zijn, en/of het antwoord alleen zou kunnen bestaan uit veel meer tekst, geef ik ook gewoon aan dat de student beter in het echt kan langskomen.

Zou ik ouder zijn van een kind op het MBO, dan zou ik wellicht eerder antwoorden willen vinden via een algemene FAQ-functie op de schoolwebsite. Die informatie is altijd beschikbaar en hoef ik niet te vragen.

Wat is dan wel het onderwerp tijdens zo’n tweet-spreekuur?
Mijn persoonlijke ervaring met decanen (vroeger als leerling, student, nu ook als docent….als ouder heb ik nog niet met decanen te maken) is toch dat je voornamelijk behoorlijk persoonlijke vragen stelt en kwesties neerlegt bij zo’n persoon. Ik zou het niet fijn vinden, als mijn ouders in die tijd een tweet hadden opgesteld: “Onze zoon @riaanlous zakte voor zijn examen.Moet hij alle lessen opnieuw volgen? Wat mogen wij van hem verwachten? #doublant #dtv”. Nee, dat lijkt me niet iets wat je als ouder doet. Twee hastags, één om een stempeltje te geven, de ander om (onbewust en onbedoeld) een groot publiek te bereiken.
Ik weet het, als je een afgeschermd profiel hebt, ziet niet iedereen alle tweets. Maar, moet je je profiel afschermen, puur voor een keer zo’n gesprek?

De garantie dat je met een ouder tweet
Als je als vervolgens als @decaan contact hebt gemaakt met @papalous, wie garandeert dan dat het @papalous is? Hij heeft vast een profielfoto, maar kun je daarop zien dat het ook daadwerkelijk @papalous is en zit de real-papa Lous wel achter dat account? Natuurlijk, ook hierover kun je vooraf afspraken maken.

Wat is eigenlijk de reden voor een online spreekuur?
Ik vermoed de laagdrempeligheid en het niet hoeven reizen van zowel de ouders, als de decaan. Als het echter om mijn kinderen ging, zou ik toch graag een ‘live-achtige’ vorm hebben, waarbij ik de decaan (wellicht op afstand) gewoon kon aankijken.

Alternatief?

Is Skype dan een mogelijkheid? Of Facetime voor Apple-ouders? Of welk programma waarbij je oogcontact kunt hebben met elkaar dan ook? Het lijkt mij als ouder prettig om iemand te kunnen zien in dergelijke situaties. Andersom denk ik dat een decaan dat ook prettig vindt als het gaat om specifieke situaties.
Valkuil van zo’n live-gesprek is dan wellicht weer wel het ‘willen blijven hangen’ van ouders (zoals je ook bij ‘live 10 minuten gesprekken’ op scholen hebt). Gelukkig zijn er voor 10 minutengesprekken tal van tips voorradig, zowel voor ouders als voor leerkrachten/decanen die voor een online sessie niet echt anders hoeven zijn.

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Geef een reactie

