“Schooltas CSW-leerlingen lichter door ipad”. Zo kopte Omroep Zeeland gisteren op haar website. Mijn haren gingen niet overeind staan, dat kan immers niet. Maar ik wist direct dat veel reacties op het artikel, niet reacties zouden zijn die toejuichen dat de school deze ontwikkeling in gang heeft gezet. De CSW, Christelijke Scholengemeenschap Walcheren, de school waar ik zelf ook jarenlang met een rugzak heb rondgelopen, strooit nu met ipads. Ik las de reacties. En ja, er waren positieve reacties en er werd natuurlijk ook gezeurd over het feit dat leerlingen maar eens krachttraining moeten krijgen. Op zich wel weer een begrijpelijke reactie. Als de kop van het artikel ook doet vermoeden dat gewicht het argument is om boeken te vervangen door ipads, dan krijg je snel de neiging om zo te reageren. Op zoek dan maar naar argumenten om deze ontwikkeling WEL toe te juichen. En of het zo heeft moeten zijn: zojuist verscheen in mijn twittertimeline een blogbericht van Jos Cöp die samen met Linda Humme een discussiefilmpje (zie hieronder) maakte over het inzetten van tablets in het onderwijs (De link naar het artikel van Jos Cöp vind je hier). Beiden dank voor het maken van dit filmpje.

De belangrijkste onderwijsinhoudelijke voordelen die ik uit dit filmpje haal:

  • zijn beter overzicht voor de leerkracht, dus nog gerichter sturen op problemen. Hoezo geen gerichte individuele aandacht voor kinderen?
  • het actief leren door kinderen, het ‘construeren van kennis’. Hoezo achterover leunen, informatie consumeren en klieren in de klas?
  • én het binnenhalen van de echte wereld, omdat je wordt opgeleid om daarin goed te functioneren. Hoezo school sluit niet aan op de rest van de wereld van leerlingen? (dat binnenhalen is hopelijk vooral omdat het niet altijd mogelijk is om juist de wereld in te gaan).
  • schaf pas devices aan, als je als instelling een visie op onderwijs hebt geformuleerd, waarop deze aanschaf aansluit.

Dat lijkt me toch net wat anders dan het besparen van wat kilo’s in een boekentas. Ik vermoed dat de CSW hierover best heeft nagedacht.

Beste CSW, ik wens jullie oprecht succes met het uitvoeren van jullie plannen. Durf een voorbeeld te zijn voor collega-scholen!

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

»

  1. Marcel schreef:

    Grappig maar het ROC Zeeland naast de HZ werkt er al twee jaar mee met de leerlingen

    • Riaan Lous schreef:

      Dank voor je reactie Marcel. Eerst het middelbaar beroepsonderwijs, nu ook het voortgezet onderwijs. Ik ben benieuwd of we hier in Zeeland ook al voorbeelden uit het basisonderwijs hebben.
      Wat bedoel je met de ‘maar’ in je reactie?

  2. […] In verschillende sectoren hoor ik van organisaties dat ze iPads aanschaffen, soms niet wetend waarom juist die. Ook in het onderwijs. Maar een iPad klinkt goed, iedereen kent het. Als ik vraag wat een school ermee wil, blijft het lang stil en komt er soms helemaal geen antwoord. het is natuurlijk een coole gadget, maar daarom koop je dat toch niet? Kun je net zo goed een boormachine kopen. Het is als die Makita kopen, zonder na te denken of je ooit een gat in je muur wilt hebben. Gelukkig zijn er ook scholen die wel hun muur voor ogen hebben, ik blogde daar eerder al over in het artikel “Die eeuwig zware schooltas ook. Koop toch een ipad“. […]

  3. […] moet gebruik van mobieltjes in de klas ook afstraffen” of “Ja dat krijg je met die Ipads in de school“. Ik begrijp die reactie. En toch, ga ook eens na in hoeverre jouw dagelijkse leven online […]

Geef een reactie

