“Het kopen van een boormachine begint over het algemeen met het verlangen naar een gat in de muur“.

Deze uitspraak hoorde ik afgelopen maanden verschillende malen en in verschillende varianten.
De meeste mensen die weleens klussen in hun huis, zullen ongetwijfeld een boormachine hebben. De een heeft misschien een iets zwaardere dan de ander, afhankelijk van het soort gat dat je wilt boren. De boormachine is ook een heel handig hulpmiddel dat je af en toe, of meer regelmatig inzet. Wat deze mensen met elkaar gemeen hebben, is dat ze over het algemeen weten waarvoor ze die boormachine gaan gebruiken, namelijk: Het maken van een gat in de muur (of plafond, of…). En, ze weten meestal ook al zeker dat ze daadwerkelijk gaten willen gaan boren.

De meeste boormachinebezitters die ik ken, zijn ooit naar een bouwmarkt geweest, hebben zich laten voorlichten over de voor- en nadelen van de verschillende apparaten, en komen er achter dat het niet zo heel veel uitmaakt welk type boormachine je koopt, of het nou gaat om een turquoise Makita DWPE 6271 of een donkergroene Bosch PSR 18 LI-2.

In verschillende sectoren hoor ik van organisaties dat ze iPads aanschaffen, soms niet wetend waarom juist die. Ook in het onderwijs. Maar een iPad klinkt goed, iedereen kent het. Als ik vraag wat een school ermee wil, blijft het lang stil en komt er soms helemaal geen antwoord. het is natuurlijk een coole gadget, maar daarom koop je dat toch niet? Kun je net zo goed een boormachine kopen. Het is als die Makita kopen, zonder na te denken of je ooit een gat in je muur wilt hebben. Gelukkig zijn er ook scholen die wel hun muur voor ogen hebben, ik blogde daar eerder al over in het artikel “Die eeuwig zware schooltas ook. Koop toch een ipad“.

En er zijn scholen die op dit moment dromen van hun muur, weten waarvoor die gaat dienen, maar nog niet helemaal weten of er ook een gat nodig is. Scholen die zich eerst richten op wat de maatschappij van hedendaags onderwijs verwacht en daarna pas gaan bekijken of ze een boormachine en zo ja welke, gaan gebruiken. Dat is vroeg genoeg om turquoise of groen te overwegen.
En op zo’n basisschool in die laatste categorie ga ik dit jaar een aantal studenten in de stage begeleiden. Studenten die onderwijsvisie van de school gaan uitproberen. Ik heb er zin in. Wordt vervolgd!

Lees ook eens verder op de blog van Wilfred Rubens: De verschillende snelheden van factoren van onderwijsvernieuwing met ICT

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

»

  1. Sharon Dieleman schreef:

    Ik dacht: Riaan is ziek. Hij schrijft over gaten in de muur en boormachines .. Maar niets is minder waar.

  2. Emelie Bral schreef:

    Ik kom steeds in de krant tegen dat scholen gebruik gaan maken van Ipads. Wat zou ik graag op zo’n school stage willen lopen! Ik ben echt benieuwd naar de extra mogelijkheden die daarmee worden gecreëerd wat betreft adaptief werken, leuker maken van methodes en nog zoveel meer…

  3. […] mijn vorige artikel ‘het verlangen naar gaten in de muur‘, liet ik weten dat ik dit jaar voor @hzpabo studenten in de stage begeleid, op een aantal […]

  4. […] denk even terug aan die boormachine, waarover ik eerder het artikel ‘het verlangen naar gaten in de muur’ schreef. Het grappige is, dat wanneer je een boormachine gebruikt om iemand de hersens in te slaan, […]

  5. […] denk even terug aan die boormachine, waarover ik eerder het artikel ‘het verlangen naar gaten in de muur’ schreef. Het grappige is, dat wanneer je een boormachine gebruikt om iemand de hersens in te slaan, […]

  6. […] En wat boormachines betreft: Ook dit artikel laat weer zien dat het in het onderwijs vooral gaat om het verlangen naar gaten in de muur. […]

  7. […] artikel van De Volkskrant neigt ernaar weer een voorbeeld te zijn van het willen werken met een boormachine, zonder dat er een duidelijk verlangen naar een gat in de muur is. Het gaat niet om het […]

  8. […] meer dan een jaar geleden schreef ik op mijn weblog een artikel over het verlangen naar gaten in de muur. Daarbij gaf ik aan dat sommige mensen een boormachine kopen zonder te weten of ze eigenlijk wel […]

Geef een reactie

