Sinds kort neem ik deel aan een ‘testteam sociale media in het onderwijs (#ttsmiho). Dit team bestaat uit een  groep mensen uit het hele land, die gezamenlijk allerlei sociale media tools voor in verschillende vormen van onderwijs test. Test je actief mee, dan mag je de resultaten vrijelijk bloggen. Er bestaat dus een kans dat je de tekst op dit blog ook elders zult terugvinden. De basis vind je op http://alleskanaltijdbeter.blogspot.nl/2012/08/getest-titanpad.html

De eerste test van het nieuwe schooljaar is titanpad. Eerder heb ik al eens iets geblogd over dit gratis programma. Vandaag vind je hieronder de gezamenlijke bijdrage van het team dat titanpad testte. Ik ben zeer benieuwd of en zo ja hoe, studenten van @hzpabo dit programma gaan inzetten: Deel je ervaringen gerust als reactie.

Titanpad is een gebruiksvriendelijke webbased toepassing om synchroon online met elkaar te werken aan een eenvoudig tekstdocument en tegelijkertijd met andere deelnemers te chatten. Elke deelnemer krijgt een eigen kleur toegewezen, zodat te zien is wie wat heeft bijgedragen. Iedereen die over de unieke link van het betreffende tekstdocument beschikt, kan meedoen. Je hoeft dus geen account aan te maken om aan de slag te gaan met deze toepassing. Via de Timeslider kun je terugkijken hoe het proces verlopen is, bijvoorbeeld welke typ- en stijlfouten gemaakt worden en door wie en wanneer ze zijn hersteld. Titanpad biedt de mogelijkheid teksten te importeren/exporteren. Export kan naar zes verschillende formaten, waaronder Microsoft Word en PDF.
Oordeel: ****

Afgelopen week testten we Titanpad met de Testgroep Sociale media in het onderwijs. De tekst die je nu leest is daarvan het resultaat. Als opdracht gaven we onszelf een aantal voorbeelden te bedenken van hoe je Titanpad kunt gebruiken in het onderwijs.

  • Co-notuleren: tijdens een vergadering is het hele of een deel van het team verantwoordelijk voor het maken van notulen. Handig, zo is iedereen verplicht er de aandacht bij te houden. Dit is handig wanneer je geen echte notulist hebt of inbreng in de vergadering wil faciliteren, bijvoorbeeld bij de bespreking van een project.
  • Studenten maken in groepjes gezamenlijk aantekeningen van een college. Na afloop worden de resultaten naast elkaar gelegd. In het kader van studievaardigheden evalueren de studenten hun aantekeningen aan de hand van de vraag hoe je het best aantekeningen maakt.
  • Als huiswerkopdracht: bestudeer de opgegeven stof en plaats een goede proefwerkvraag over de stof in Titanpad. Iedere leerling levert een vraag aan. In plaats van het proefwerk te houden bespreken we de vragen in de klas. Bij deze werkvorm is het goed om leerlingen de tijd te geven om na te denken en er minimaal een 24-uurssessie van te maken.
  • Laat leerlingen in kleine groepjes met Titanpad een tekst (persbericht, gedicht, column) schrijven op basis van een YouTube-filmpje over een nieuwsfeit. Dit op basis van de vormkenmerken van het betreffende genre.
  • Leerlingen werken vaak aan één project, waarbij ze allemaal afzonderlijk een document maken dat uiteindelijk wordt samengevoegd. Nu kunnen ze samen schrijven en erover communiceren in een chat. De docent kan het hele proces op afstand volgen en feedback geven via het chatdeel. Dit kan direct in het lokaal, maar ook op een afgesproken tijd op afstand.
  • Leerlingen kunnen vragen van elkaar beantwoorden, waarbij de docent niet een-op-een werkt, maar meer de rol van moderator rol krijgt.
  • In kleinere groepjes leerlingen met elkaar laten discussiëren, waarbij ze alleen maar mogen reageren in Titanpad. Er mag dus niet gesproken worden. Voordeel daarvan is dat ook de ‘stillere’ kinderen een actieve bijdrage kunnen leveren, zonder dat ze overschreeuwd worden.
  • In de lijn van Peer Scholar: laat leerlingen feedback geven op een schrijfstuk van een van hen. En laat de schrijver daar dan weer op reageren.
  • In veel gevallen is het maken van een wiki wat te zwaar (inloggen, verschillende artikelen). Bij een kleiner project kun je ook op deze manier de aanwezige kennis over een onderwerp verzamelen.
  • Laat leerlingen een vervolgverhaal schrijven.
  • Je kunt ook denken aan een vraag- en antwoordspel: “In een kamer op de vierde verdieping ligt een lijk. Ernaast een plas water. De deur is op slot. Het raam staat open. Wat is er gebeurd?” Kortom: je kunt allerlei stelopdrachten vormgeven.

Met account
Naast de ‘accountloze’ versie van Titanpad is het ook mogelijk een gratis account aan te maken. Je kunt hiermee teamruimtes aanmaken en zelf bepalen wie toegang krijgen op basis van uitnodiging per e-mail. De teksten zijn dan beveiligd met een tijdelijk wachtwoord.Werken met Titanpad vraagt om het maken van goede afspraken. Je kunt immers teksten van anderen verwijderen of bewerken. Handig is dan weer dat je alle revisies kunt terugzien.
plussen en minnen
Plus:
  • volledig gratis, geen reclame
  • snel en gemakkelijk in te zetten
  • kleurenarcering per deelnemer
  • proces volgen en proces terugzien
  • exportmogelijkheden
Min:

  • werkt niet goed op een iPad
  • ondersteunt alleen tekst met enige opmaak; invoegen van afbeeldingen is niet mogelijk.
Aan deze blog werkten mee: Erno Mijland, Ingrid Mouthaan, Wieke Heikoop, Henk Heurter, Manon Bonefaas, Riaan Lous, Stefaan Lammertyn, Annelies Bok en Katrien Bernaerts.
Advertenties

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

»

  1. Henk Massink schreef:

    Beste Riaan, dit kan toch ook met Prezi? Maar dan kan je wel plaatjes toevoegen.
    Of is dit te kort door de bocht :-).
    Het is wel weer één van die vele tooltjes, het worden er gewoon te veel

    • Riaan Lous schreef:

      Henk,
      M.i. dienen de beide tools niet hetzelfde doel. persoonlijk vind ik Prezi meer een presentatietool waarmee je vanuit een totaaloverzicht de diepte kunt ingaan op verschillende onderwerpen. Titanpad is meer bedoeld om gezamenlijk aan tekst te werken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s