Erop los bloggen, ik noemde het al eerder. Afgelopen weken heeft het meer betekenis voor me gekregen. De eerste denkstappen kun je lezen in het artikel “Ik moet mijn verhaal aan je kwijt” . Ik gaf in dat artikel ook aan dat ik van m’n studenten verwacht dat ze steeds meer gaan schrijven. Maar hoe zorg je er dan voor dat studenten ook daadwerkelijk gaan schrijven?
Ik moest daarover eens denken. Het antwoord had ik nog niet, tot een student uit mijn studieloopbaancoachingsgroep die ik volg op twitter, een tweet de wereld in stuurde:
De volgende dag kwam ik haar in de gang tegen en vroeg haar: “Kun je eens vertellen WAT je nou zo interessant vond gisteren?” Een waterval aan interessante punten rolde eruit, ze vertelde enthousiast. Vervolgens vroeg ik: “Wil je vandaag eens maximaal tien minuten tijd besteden om wat je nu vertelt, op je weblog te zetten?” Zo gezegd zo gedaan.
Een paar dagen later van een andere student nog een:
Ja, leuk…twitter als middeltje om even snel wat in de wereld te gooien. We doen het dagelijks en soms denken we er verder niet meer over na. Maar door dit soort voorbeelden kom ik er wel steeds meer achter dat het een meerwaarde kan hebben om je studenten op sociale media te ontmoeten.
Maar eigenlijk is het vooral leuk als je na wat tweets nog eens even de ruimte neemt om verder te denken over die tweets en ze te gebruiken als ‘scratch notes’, snelle aantekeningen die je maakt om een verhaal van onderaf op te bouwen. Misschien ook allemaal niet zo nieuw, veel mensen zullen tweets zo gebruiken. Maar het is niet altijd vanzelfsprekend om dit te doen. Al is het alleen maar omdat ik vaak tweets voorbij zien komen die helemaal niet zo positief zijn en ‘afzeikerig’.
Waarom die term ‘scratch notes’?
Die haalde ik gisteren uit het college ‘onderzoeksdesign’ van de master pedagogiek. Met mijn leerteam ga ik een kwalitatief onderzoek doen. De instructie hiervoor kregen we dus gisteren. Als je onderzoekt op deze manier, ligt een onderzoeksvraag niet altijd direct vast, maar ben je aan het verkennen wat er aan de hand is. Maar door dat goed verkennen op allerlei manieren, kan steeds meer gefocust worden. Situaties (cases) die zich voordoen kun je onderzoeken. Omdat er veel in die situatie gebeurt, moet je snelle en korte aantekeningen maken, die je later, het liefst binnen 24 uur verwerkt tot ‘veldaantekeningen’. Daarna maak je er ‘headnotes’ van die de kern raken, en als laatste orden je die zo overzichtelijk mogelijk.
Terug naar de studentenwereld
In mijn beleving is het vormgeven aan je opleiding als student, een kwalitatief onderzoek. Je bent constant aan het ontdekken wat een zo goed mogelijke professional is en op welke wijze jij zo’n professional kunt vormgeven, jezelf tot een professional maakt. Begin daarmee bij jezelf.
Op de opleiding en in de stage ontdek je steeds dingen over jezelf als (toekomstig) professional. Onderzoek voor jezelf eens die soms kleine dingen.
De eerste stappen
die neem je als student vaak al. De tweets hierboven bewijzen het, het zijn je scratchnotes. Neem vervolgens gerust de tijd om de volgende stap te zetten en er echte aantekeningen van te maken, ze te ordenen en er een blogbericht van te maken. Dat dat soms vrij snel kan, bewijst het voorbeeld hierboven van de student die in 2 minuten aan me vertelt wat haar zo intrigeerde. Maak die ‘veldaantekeningen’ wel echt binnen 24 uur, anders raak je de context kwijt. Neem van mij aan dat het echt zo is, het heeft mij een aantal goede blogideeën gekost: niet op tijd uitgewerkt, de kracht was eruit, bericht niet gepost, jammerdebammer.
Een rijke beschrijving, bijvoorbeeld met Twitpic, podcast en wmv.
Wat mij uit het gevolgde college vooral bij bleef is de rol van de ‘rijke beschrijving’. Schets vooral hoe het moment dat zich voordeed, eruit zag en gebruik daarvoor zoveel mogelijk details en als het kan ook middelen. Welke details maakten het verhaal nou echt rijk? En welke middelen kun je dan gebruiken? Eén twitpicje achter een korte url beschrijft misschien meer dan tien tweets (1400 karakters). Hetzelfde geldt voor geluidsopnames en kort filmpjes. Gebruik ze.
Schrijf zo dat wanneer je je blog terug leest, je de situatie weer beleeft. Gekker nog, zou je coach het ook kunnen beleven als hij/zij je blog las? Door die ervaring begrijpt ook een coach hoe je ergens in staat, ook best aardig.
Wanneer schrijf je?
Daarvoor kreeg ik zojuist via facebook een mooie tip van m’n studiemaatje (en oud pabo-studente):
Rest nu alleen nog de vraag waarom die student zo’n interessant dagje op de pabo had. Tja, lees haar rijke beschrijving maar.
Literatuur: Kwalitatief onderzoeken, praktische kennis voor de onderzoekende professional. Rene Brohm & Wendy Jansen, 2010
HS 1: Rijke beschrijvingen
HS 2: Reflectie
HS 4: Vertellen over Onderzoeken
HS 9: Narratief onderzoek
Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

»

  1. Anne van de Swaluw schreef:

    Heel leuk om te lezen!

    Groetjes,
    Anne

  2. […] Wel moesten we steeds reflecteren: Aangeven wat we hadden gedaan, waarom we dat hadden gedaan, waartoe we dat hadden gedaan en hoe. Wat was bijvoorbeeld het belangrijkste dat ik uit een college pedagogiek had gehaald? Waarom was dat voor mij belangrijk? Ik ontdekte voor mezelf dat het steeds schrijven over waarmee ik bezig was, me duidelijk liet nadenken. En als ik dat kon, konden anderen dat ook. Daarom liet ik ook mijn eigen studenten hiermee kennismaken. […]

  3. […] binnen een maand wat er speelt en zie ik een kort verslag van het gesprek in het zelfaangemaakte portfolio. Van een enkeling krijg ik een vriendschapsverzoek op facebook. Zoals ik altijd doe, geef ik aan […]

Geef een reactie

