Zondagmiddag, kwart voor vier. Piep, Piep. Nieuw Whatsapp-bericht op mijn telefoon. Een schermafdruk van de Edmodo-app, verstuurd door een collega van (onder andere) Commerciële Economie.

De afbeelding lijkt me duidelijk. Een student zit op zondagmiddag te blokken, heeft een opdracht waarbij Excel moet worden gebruikt en kan niet verder. Nieuwsgierig lees ik de vraag van de student, de afbeelding is me natuurlijk niet voor niks toegestuurd. Even moet ik denken wat het antwoord is, en wil direct een antwoord geven. Nog even bedenk ik me hoe ik dat kort en krachtig, in actietaal ga terugsturen.

Op dat moment weer twee piepjes. Nog een afbeelding. 

Een nieuwe post van een andere student. Hij heeft op Youtube het antwoord op de vraag gevonden. Geweldig, een handige uitwerking die ik in tekst via whatsapp niet beter had kunnen terugsturen. Iedere poging om de tekst kort en krachtig te maken zou toch teniet gedaan worden door deze beelden.

De keerzijde van behulpzaamheid
Opeens merk ik de keerzijde van behulpzaamheid en digitale leeromgevingen. Digitale leeromgevingen worden veelal ingezet om te zien welke leeractiviteiten studenten al dan niet uitvoeren. Het is goed om af en toe studenten aan te spreken als je geen activiteit in een online werkgroep bespeurt. De keerzijde is dat je als docent vaak erg behulpzaam bent en soms ook bijna direct wilt reageren op vragen van studenten. En dat terwijl die studenten dat misschien wel helemaal niet van je verwachten. Soms is het goed om die afstand even te nemen.

Autoriteiten
De student die het filmpje deelde vertelde me later het volgende:

“Op Youtube kun je veel online lesfilmpjes vinden over verschillende onderwerpen. Meestal zijn het autoriteiten zoals leraren of bedrijven met cursussen die dit soort filmpjes hebben gemaakt. Het is dus prettig om deze te bekijken mocht je iets niet helemaal meer zeker weten, omdat zij je een vertrouwd gevoel geven over wat klopt en wat niet klopt. Bovendien is het fijn dat je de filmpjes zo vaak bekijken als nodig is. Een leraar is namelijk geen cassetterecorder die je vijf keer hetzelfde afspeelt. Youtube is dat (gelukkig) wel.
Deze antwoorden/filmpjes deel ik met anderen, simpelweg in de hoop van de feedback/reacties van andere studenten weer wat wijzer te worden.
Wanneer ik aan het studeren ben en ik wil snel iets opzoeken wil ik niet extreem veel tijd besteden aan de speurhond spelen die eerst de betrouwbaarheid alle van bronnen moet checken. Daarom ga ik als het kan voor gemak en kies dus voor autoriteiten die zulke filmpjes maken. Bovendien weten autoriteiten waar de aandachtspunten bij bepaalde onderwerpen liggen. Een autoriteit is voor mij vaak iemand die aangesloten is bij een school/uni, leraar/prof bijvoorbeeld. Ook mensen uit werkveld zijn vaak autoriteiten.”

Mijns inziens is dit een mooi voorbeeld. Natuurlijk is het goed om een docent als autoriteit te zien. Een docent heeft natuurlijk veel kennis en kunde. Daarnaast kun je en mag je van studenten ook verwachten dat ze op zoek gaan naar andere bronnen, andere autoriteiten om zo ook andere invalshoeken te zien. Voor (mij als) een docent is het ook een mooi moment om nog eens goed na te denken over een evenwichtige balans tussen sturen en zelf laten uitzoeken.

En voor wie wil weten wat de oplossing is:

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Geef een reactie

