Deze week kwam ik voor een vraag van een collega op het spoor van Mentimeter, een gratis tool waarmee je binnen een aantal seconden stellingen op het bord in je klas tovert. Eerder schreven Frank Thuss en Willem Karssenberg al over Mentimeter. Eigenlijk geven zij globaal al aan waarom dit een handige tool is.

Reflectie op de les
Deze collega gaf aan dat ze de tool voor meerdere doeleinden wil gaan inzetten. De meest opvallende vond ik dat ze aan de hand van 2 á 3 vragen aan het einde van haar lessen, deze lessen  wil gaan evalueren. Dat vind ik persoonlijk erg mooi. Doordat het om een aantal korte vragen gaat die je je studenten stelt, en voor de klas staat, kun je net zolang wachten tot iedereen heeft gestemd. Je respons zal daarmee steeds tegen de 100% lopen. Na iedere vraag, die anoniem kan worden ingevuld (en wellicht wat veiligheid geeft), kan even kort gepraat worden over de daadwerkelijke uitkomsten en wat hiermee gedaan kan worden in (de voorbereiding van) de volgende lessen. Dat geldt zowel voor de docent zelf als de studenten.
Voorwaarde:  Wees als docent niet bang dat je studenten hun smartphone, tablet of laptop op hun tafel hebben liggen, je kunt er nu handig gebruik van maken.

Een handigheidje
In Mentimeter kun je er voor kiezen om de respons ‘reallife’ te tonen. Bij ieder ingevulde vraag, komt acuut het antwoord op het scherm (zonder te refreshen). Je kunt er echter ook voor kiezen om de uitkomst te verbergen tot het moment dat iedereen heeft gestemd. Wellicht geeft dat een nog wat eerlijker beeld en voorkomt wellicht gedachtes zoals: “Ik vond deze les niet zo goed. Ik stem wel anoniem, maar iedereen vindt deze les goed, dus stem ik maar mee”. De betrokkenheid is door het verbergen van de resultaten tot het laatste moment hoog en meer persoonlijk van aard.

Act
Als je de eerstvolgende les weer even terugkoppelt naar de vorige les én daarmee naar de uitkomsten uit de vragen, heb je daarmee op lesniveau de kwaliteitscyclus ‘Plan Do Check Act’ rond. Verzamel deze grafieken en je actiepunten en aan het eind van het semester is je cursus al voor een groot deel aangepast naar volgend jaar. Je hebt je punten immers al doorgevoerd.

Learning Analytics
Afgelopen dagen was ik bij Dé Onderwijsdagen. Één van de thema’s was ‘Learning analytics‘. Ik heb daar een aantal sessies meegemaakt die over dit thema gingen. Vaak waren het zeer theoretische verhalen met moeilijke grafieken, over allerlei data die het studiesucces van studenten (de rendementen) konden aflezen en verbeteren. Erg concreet werd het voor mij nog niet. En nu, vandaag,  is het gebruik maken van Mentimeter misschien wel een heel eenvoudige en concrete manier om met het thema ‘Learning Analytics’ bezig te zijn.

Meer technische informatie? Klik dan hier voor een handleiding.

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Eén reactie »

  1. […] week testte ik Mentimeter voor een collega. In mijn vorige artikel beschreef ik wat voor haar de aanleiding was. Een aantal handigheidjes om de betrokkenheid te […]

Geef een reactie

