Vorige week testte ik Mentimeter voor een collega. In mijn vorige artikel beschreef ik wat voor haar de aanleiding was. Een aantal handigheidjes om de betrokkenheid te vergroten noemde ik al in dat artikel. Het gaat erom dat je iedere student of leerling de ruimte én de veiligheid geeft om na te denken over datgene dat wordt aangeboden. Sommige studenten zullen niet zo snel in de klas reageren: ‘Zeg ik wel het goede en wat zullen anderen ervan vinden?”

Maar waarom zou je die betrokkenheid vergroten in je onderwijs? Gewoon, omdat het beter werkt en onderzoek dat aantoont. Het artikel “Vanaf nu: Bordjes omhoog graag! Onderzoek onderwijs toepassen 2” van Frans Droog beschrijft ondere andere dat onderzoek en de mogelijkheden om de betrokkenheid te vergroten. Het artikel (en ook de eerdere in die reeks) is zeer zeker een aanrader.

En wat boormachines betreft: Ook dit artikel laat weer zien dat het in het onderwijs vooral gaat om het verlangen naar gaten in de muur.

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Geef een reactie

