Gisteren schreef de Volkskrant over het verplaatsen van colleges naar internet. Colleges zouden niet meer in lokalen moeten plaatsvinden, maar slechts op internet. Een van de redenen: studenten zijn individualistischer dan vroeger, mede door de invloed van technologie. Dus: ‘deal with it’.

De beschrijving die de Volkskrant van studenten geeft, verbaast me. Is dit een beschrijving die de hoogleraar zo heeft gegeven? Is de beschrijving  een interpretatie van het verhaal van de hoogleraar door een journalist? Ik weet het niet zo goed. Maar als ik lees dat ‘docenten het uit hun tenen halen’, lijken me die colleges weinig inspirerend (wat ze uit die tenen halen wordt me overigens niet duidelijk).

Mijn ervaringen met studenten zijn juist heel anders. Maar goed, dat zijn HBO-studenten, die zijn vast heel anders? Als ik kijk naar hoe de studenten waarvan ik studieloopbaancoach ben zich bewegen als klas, tijdens bijvoorbeeld mijn colleges maar ook in een facebookgroep van de klas, kan ik in ieder geval niet zeggen dat dat individualistisch is. Over die facebookgroep en het groepsgevoel schrijf ik later meer op dit weblog.

Het artikel van De Volkskrant neigt ernaar weer een voorbeeld te zijn van het willen werken met een boormachine, zonder dat er een duidelijk verlangen naar een gat in de muur is. Het gaat niet om het middel. 

Jeroen Janssen en Pedro de Bruyckere geven met “Een opinie over videolessen in hoger onderwijs: Andere tijden, andere studenten, ander onderwijs?” mijns inziens een heldere reactie op het artikel in de Volkskrant. De kern uit die reactie is voor mij het inspireren van studenten. En ook Beter Onderwijs Nederland reageert op het artikel in de Volkskrant.

Dat hoogleraar Jan Derksen aangeeft dat je nieuwsgierigheid van de student niet aan banden moet leggen, ben ik met hem eens. Met mijn bericht ‘een kick van het leren‘ dat ik eerder vandaag plaatste, laat zien dat juist die nieuwsgierigheid en inspiratie een dusdanige kick kan geven, dat je bepaalde onderwijsstructuren voor lief neemt, mits ze niet teveel belemmeren. Het kan dus wel.

En ook met het  inspelen op hoe studenten van tegenwoordig omgaan met technologie, heeft Derksen een punt. Het gaat in dat geval om het ‘durven mee bewegen’ met de studenten. En toch kun je je afvragen of iedere student een dergelijke identiteit heeft, zoals Derksen dat omschrijft. Echt niet iedere student meet zich een dergelijke identiteit aan. Collega David Dunn schrijft hierover zijn bericht ‘Fatal conflict: Teacher 2.0 and student 1.o‘. Misschien kunnen sommige colleges niet alleen via internet worden gegeven, maar na de live-versie nog eens worden herbekeken?

Samengevat gaat het mij in deze discussie over leren en technologie vooral om het “Inspireren en durven mee bewegen“. En laat dat nou het grondthema zijn dat ik in het komend leerdomein van mijn opleiding verder wil gaan uitdiepen.

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Eén reactie »

  1. […] mijn vorige post ‘inspireren en durven mee bewegen‘ kondigde ik al een een blogpost te besteden aan een ‘facebookgroep’ in het […]

Geef een reactie

