In mijn vorige post ‘inspireren en durven mee bewegen‘ kondigde ik al aan een blogpost te besteden aan een ‘facebookgroep’ in het onderwijs. En here it is.

Augustus 2012. Van mijn leidinggevende krijg ik te horen dat ik de komende twee jaar weer studieloopbaancoach ben van vijfentwintig aankomende leerkrachten. Het is klas C3jk, een derdejaars klas, die is ontstaan uit vijf verschillende klassen. Dat klinkt misschien gek, maar het heeft te maken met keuzes die studenten hebben mogen maken.

Blootleggen
Op dag 1 van het nieuwe schooljaar krijg ik de klas voor mijn neus. De verhalen van de zomervakantie gaan de ronde en de meeste studenten praten vooral met medestudenten uit hun klas van vorig jaar. Lekker in de comfortzone dus.  En dan begint de kennismaking. Die verloopt ietwat stroef. Een aantal keren hoor ik mensen zeggen: “Ja, maar ik kom uit klas x van vorig jaar”. Die x wordt vijf keer anders ingevuld: iedere klas wordt wel een keer genoemd. Alsof het ertoe doet in deze klas nieuwe klas. Desondanks ben ik blij dat ik dit in dit allereerste uur al hoor.
In Lousenstijl geef ik aan wat ik ervan vind: “Het interesseert me werkelijk de rozen in welke klas je vorig jaar zat. Je zit hier omdat jij leerkracht wilt worden. Dat heb je zelf in de hand. Vanaf nu zit je in C3jk, met anderen die ook leerkracht willen worden. Gebruik die kracht. En dat is het laatste dat ik erover zeg”. Tijd om te reageren is er niet 🙂 want gaan we een paar ronden ‘speeddaten’: in tweetallen in twee minuten iets over jezelf vertellen en luisteren naar de ander. Die tweetallen kiezen de studenten zelf, het mag iemand zijn die je al kende. Daarna volgen enkele rondes waarin de studenten voor hen onbekenden moeten opzoeken, waarin de informatie die ze uitwisselen steeds persoonlijker wordt en waar sommige studenten behoorlijk wat van zichzelf vrij geven. Ze doen dat, anderen horen het aan en er is geen reden om elkaar uit te lachen.

Verwondering
Het valt me op dat enkele studenten zichzelf aan anderen presenteren door hun facebookprofiel als ‘praatpapier’ te gebruiken. C3jk_kennismakingIkzelf ben gewend om na kennismakingen degene met wie ik kennis gemaakt heb, op te zoeken via linkedin of facebook of van mezelf te zeggen dat ik op die platforms te vinden ben, maar om het ook daadwerkelijk te gebruiken BIJ die presentatie, daar had ik nooit over nagedacht.

Verbinding
Gedurende de maand september neem ik de tijd om met iedere student persoonlijk kennis te maken. Ondanks dat ik in het tweede jaar lesgeef en iedereen in de klas heb gehad, wil ik als studieloopbaancoach een kennismakingsgesprek. Dat verloopt bij iedereen anders. Van iedere student weet ik echter binnen een maand wat er speelt en zie ik een kort verslag van het gesprek in het zelfaangemaakte portfolio. Van een enkeling krijg ik een vriendschapsverzoek op facebook. Zoals ik altijd doe, geef ik aan dat ik dat verzoek wil accepteren, mits de student zeker van zijn zaak is en daarmee weet dat ik door die verbinding zaken van hem/haar te weten kom. “Natuurlijk weet ik dat, Riaan” is altijd de reactie.
Van de personen waarmee ik een facebookverbintenis heb, krijg ik inderdaad dingen te weten. Ik volg ze, maar voel me absoluut niet geroepen om steeds op alles te reageren. Af en toe geef ik een ‘vind ik leuk’. Die kies ik overigens zeer bewust. Ik vind immers niet alles leuk, ook niet in het echte leven.

Ontdekking van de facebookgroep
Na enige tijd ontdek ik een  facebookgroep ‘C3jk’. Een facebookgroep is op zich best handig. Je kunt mensen bij elkaar brengen in een groep. Die groep communiceert onderling, zonder dat daar altijd een ‘vriendschapsverzoek’ aan vooraf is moeten gaan. Gebruik je facebook voornamelijk voor privé-doeleinden en wil je als docent of als student niet dat anderen uit de groep alles van je kunnen zien, dan is het goed bepalen van je instellingen het belangrijkste wat je moet doen. Daarna hoef je voor je zichtbaarheid geen angst meer te hebben.
Even vraag ik me af waarom ik niet eerder van de facebookgroep van mijn klas af wist.

  • Heb ik niet opgelet, kon ik het niet weten?
  • Waarom wil ik dit nu eigenlijk weten?
  • Wat zou er zich allemaal afspelen in de groep?
  • Wat zouden mijn studenten ervan vinden als ik ook lid van die groep zou worden? Levert dat terughoudendheid op? Zou het hen belemmeren om nog aan die groep deel te nemen? Zit er een bepaalde angst?

Ik besluit een gokje te wagen en doe een verzoek om deel te nemen aan de groep. Als de groep het niet wil, hoor ik dat vanzelf.

What happens in C3jk, stays in C3jk
Binnen een half uur ben ik toegevoegd door de studente die de beheerder van de groep is. Wat ik zie doet me verwonderen.

  • Echt iedereen uit de groep is online vertegenwoordigd.
  • Na de ingeroosterde lessen overdag gaan de gesprekken over de onderwerpen ’s avonds online verder.
  • Er zijn een aantal zeer actieve plaatsers en studenten die wat minder actief zijn. Dat maakt niet uit, als het onderwerp echt voor iedereen bedoeld is, reageert ook iedereen.
  • Een aantal voor iedereen belangrijke documenten zijn geplaatst en geplaatste foto’s tonen door docenten gemaakte aantekeningen op het bord, die aan heel de groep gedeeld zijn.
  • De groep is ‘Besloten’, alleen deelnemers kunnen zien wat er gebeurt en daarop reageren. En ja, er wordt over van alles gepraat in de groep, ook over dingen die niet lekker lopen. Ik hoef niet alles op te lossen, ze zijn oud en wijs genoeg. Ik vind het wel prettig om te weten wat er speelt. Daar kan ik later in de wandelgangen nog eens naar vragen.

En wat misschien nog wel het belangrijkst is:  ik ben nu lid van die besloten groep, dus ook ik houd me aan de ongeschreven regel: What happens in C3jk, stays in C3jk.

Binnenkort meer over deze facebookgroep.

Meer lezen over het gebruiken van facebookgroepen om te leren? Onderwijscollega’s zoals Gwendolen Tee en Erno Mijland blogden ook al over het al dan niet inzetten van facebook in de klas.

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

»

  1. Wat leuk dat je studenten een FB groep zijn begonnen. #win
    Zowel mijn studenten als ik zijn razend enthousiast over Facebookgroepen in het onderwijs. Super handig.

  2. Teun Dekker schreef:

    Gaaf om te lezen. Vooral omdat er uitspreekt dat deze toekomstige collega’s zo betrokken met hun vak bezig zijn. Onderwijs verdient zulke leerkrachten.

Geef een reactie

