In mijn vorige artikel ‘Angst voor een facebookgroep? (1)’ schreef ik over hoe ik als studieloopbaancoach werd toegevoegd aan de facebookgroep van mijn klas. In dat artikel ging het mij eigenlijk niet eens om die facebookgroep. Het is, zoals ik dat vaak probeer aan te geven, slechts een middel dat een doel dient. Het gaat me vooral om de klas, om de studenten die in die klas met elkaar willen leren. Juist om die reden ben ik in de groep begonnen op de wijze die ik in het vorige artikel beschreef. Begin met de menselijke kant, bouw de relatie met en tussen de studenten op. Daarna komen middelen (vanzelf) wel.

Inzicht in de groep
Omdat ik studieloopbaancoach van deze studenten ben, wil ik graag ook af en toe wat inzicht in hun studieloopbaan. Enerzijds gebeurt dat door individuele (live) gesprekken. Ook de klassikale momenten, waarin we vooral ook veel voorbereiden op sollicitaties laten dingen zien. Anderzijds zie ik de groep niet iedere week als klas, terwijl ik toch wel benieuwd ben naar wat en hoe ze leren.  Daarin wil ik wel wat inzicht. Inzicht in wat ze met elkaar delen, welke zaken er spelen tijdens het leren en ook zaken die dat leren zouden kunnen belemmeren. De facebookgroep geeft deels dat inzicht.  Want ook in de kerstvakantie gaat de dialoog in de groep gewoon door, worden samenvattingen van literatuur gedeeld en wordt gesproken over die literatuur. En dat is logisch, want na de kerstvakantie komt er een tentamenweek aan.

Eens evalueren
Aan het eind van het semester leg ik mijn studenten de volgende vraag voor:

facebookgroeppoll
In totaal krijg ik 16 reacties, allemaal dezelfde.  1/3 van de  studenten heeft niet gereageerd, dat kan allerlei oorzaken hebben, het is op het moment van schrijven van dit artikel kerstvakantie en ze zijn misschien minder online.  Het kan ook betekenen dat deze studenten niet het antwoord in gedachten hadden dat zestien anderen wel hadden en dat daarom toch niet wordt gereageerd. Ik weet het niet, misschien kom ik er achter. Facebook zet overigens het meest gekozen antwoord bovenin, ikzelf had dit antwoord als derde optie neergezet. Ik stel één vraag, ik krijg één reactie. Toch wil ik graag meer weten.

Wat vinden studenten nou echt?
In de dialoog die als reactie op de poll ontstaat wordt aangegeven dat het  toevoegen van de coach aan de groep afhankelijk is van wie hun studieloopbaancoach is. Ik probeer dat om te vormen naar een andere vraag: ‘Welke kenmerken van een docent maken dat je hem/haar toelaat tot een facebookgroep als deze?’

facebookevaluatie

Heb je nog angst?

  1. Wees jezelf, wees oprecht geïnteresseerd in je studenten/leerlingen en ga de relatie met ze aan.
  2. Geef vervolgens je studenten/leerlingen zelf de ruimte om een groep in te richten.
  3. Volg op gepaste afstand en geef in de groep de studenten/leerlingen de ruimte. Het is hun groep, hun leerproces.MvH_hekel
Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Geef een reactie

