Professionele leergemeenschappen, bij de Pabo waar ik zelf werk zijn er een aantal opgestart. Een professionele leergemeenschap bij ons is een samenwerkingsverband tussen studenten van de pabo, leerkrachten in het basisonderwijs en docenten die werkzaam zijn aan de pabo. De pabo-docent die de professionele leergemeenschap begeleidt, is soms een expert op het gekozen thema, soms iemand die onderzoek uitvoert op het gekozen onderwerp/thema. De studenten die deelnemen aan deze professionele leergemeenschap lopen stage op de scholen waarbinnen ook de leerkrachten werken. Een professionele leergemeenschap gaat uit van een bepaald onderwerp of thema dat leeft bij een groep mensen.

Het thema
Bij de professionele leergemeenschap waarbij ik ben aangesloten is dat thema ‘Sociale media in het onderwijs’, afgekort #smiho.
Zowel de studenten als de leerkrachten zijn geïnteresseerd in het onderwerp sociale media. De beginsituatie van de groep is divers. Sommigen gebruiken sociale media in de privé-sfeer heel uitgebreid en hebben de stap (nog) niet gezet om het in te zetten in het onderwijs. Anderen ‘hebben helemaal niks met sociale media’, zijn desondanks nieuwsgierig naar waarom sociale media zo’n ‘hot-item’ is.

De groep voor het eerst bij elkaar
De eerste bijeenkomst lijkt iedereen wat onwennig. Het is september 2012, het schooljaar is net wat opgestart. Studenten kennen hun mentoren inmiddels een beetje. In deze samenstelling is het echter nieuw. Een aantal leerkrachten heeft al eens eerder meegedraaid in een professionele leergemeenschap, voor anderen is het de eerste keer. Het is echt wennen, dat kun je van de gezichten aflezen, dat zal bij mij precies hetzelfde zijn. Niet alleen de studenten gaan nieuwe dingen leren, ook de leerkrachten en ikzelf als docent. Eigenlijk is het een soort onderzoek, je weet vooraf niet wat je gaat tegenkomen.

Verwachtingen
We beginnen met een rondje verwachtingen: Wat verwacht ieder het komende jaar? De diversiteit van de groep wordt direct duidelijk:

  • Ik word handiger in het gebruik van Smiho (leerkracht)
  • Het gaat iets voor de hele school, voor mijn hele team opleveren (leerkracht)
  • Het wordt een aanvulling op de lessen die ik (in mijn stage) geef (student.
  • Hoe kan ik het in de klas toepassen? Mijn klas ‘is daar wel van’  (leerkracht)
  • Ik hoop dat ik sociale media in mijn klas mag gaan gebruiken, omdat er nu ‘zoveel mee fout gaat’ (student)
  • Ik heb eigenlijk nog geen idee, ik hoop geïnspireerd te worden (student).
  • mogelijke handvatten die helpen te laten zien dat sociale media juist gebruikt kan worden om de ontwikkeling van kinderen in relatie tot de maatschappij te bevorderen (ikzelf).

Chaos
Ruim een uur wisselen we met elkaar van gedachten. Als je als buitenstaander spontaan zou binnenvallen, zou je wellicht geen lijn kunnen ontdekken in het gesprek. Misschien is die lijn er inhoudelijk ook niet. Ik vind het niet erg, laat het als technisch voorzitter gebeuren. Er komt blijkbaar veel los, gedachten, ideeën, mogelijkheden, bedreigingen. Het is onderdeel van het proces. Wel vraag ik me af hoe mijn collega’s dat in andere professionele leergemeenschappen doen. Houden zij vast aan de structuur?  ‘Let it happen’, er is een soort flow.

Met huiswerk de praktijk weer in
Om vijf voor half zes sluit ik, tien minuten over de afspraak heen, de vergadering. Vandaag heeft een hoop vragen opgeleverd, de voorkennis is geactiveerd en gedeeld. Iedereen wordt zijn eigen werkvloer weer opgestuurd. Tot over zes weken, iedereen heeft zich dan meer ingelezen in sociale media in het onderwijs, heeft enkele bronnen gedeeld (via Edmodo, het was niet eens mijn eigen keus 🙂 ) en heeft voor zichzelf een eerste richting bepaald. Een richting die hij wil inslaan, een richting die hij verder wil onderzoeken en waarin hij ervaring wil opdoen voor zijn werk. Kwart voor zes trekken de laatste personen de schooldeur achter zich dicht. Op de parkeerplaats gaat het gesprek nog door.

Ik rijd naar huis, in mijn achteruitkijkspiegel zie ik dat op de parkeerplaats het gesprek nog door gaat.  Met een dubbel gevoel draai ik de snelweg op: Er is al wat enthousiasme, dat is mooi, in mijn hoofd gaat het ook borrelen, leuk. Ik zie aanknopingspunten voor mijn master ecologische pedagogiek.  Aan de andere kant: Wat zullen we ontdekken? Zal het enthousiasme blijven? Kan ik (met name vanuit ‘onderzoek’) wel begeleiden?

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Eén reactie »

  1. […] meer dan een maand geleden blogde ik over de professionele leergemeenschap ‘Sociale media in het onderwijs’,  waarbij ik betrokken ben. Een leergemeenschap van leerkrachten in het basisonderwijs én […]

Geef een reactie

