Vanavond scrollde ik door de nieuwe items  die mijn Scoop.it-pagina voor mij had geselecteerd. Mijn oog viel op een tweet van @vakblad_kiddo (die ik overigens interessant vind en direct ben gaan volgen):

digitaalpesten_kiddo

JA, pesten is vervelend. JA, pesten is gemeen. Daar aan wil ik absoluut NIET twijfelen. En NEE, ik twijfel absoluut niet aan het uitgevoerde onderzoek en de resultaten. Het artikel roept gewoon een aantal vragen bij me op.

Vooral digitaal pesten neemt toe in basisonderwijs
Het vervolg van het artikel suggereert dat het om dat digitale aspect van het pesten gaat. Wat voornamelijk wordt genoemd is dat er een verdubbeling in percentage is van het aantal kinderen dat digitaal wordt gepest. Er zullen nu mensen zijn die zullen gaan zeggen: “Je moet gebruik van mobieltjes in de klas ook afstraffen” of “Ja dat krijg je met die Ipads in de school“. Ik begrijp die reactie. En toch, ga ook eens na in hoeverre jouw dagelijkse leven online sinds 2008 is veranderd. Hoe representatief is die verandering ten opzichte van de rest van de wereld. Wellicht zie je aanknopingspunten voor de verschuiving naar het ‘digitale’ aspect.

Vooral digitaal pesten neemt toe in het basisonderwijs
Het kleinste woord in de kop zet me ook aan het denken. Wat is namelijk in het basisonderwijs? Gaat dat om de maandagen tot en met de vrijdagen, tijdens schooltijden? Hoe moet ik dat voor me zien? Hoeveel ruimte hebben kinderen gedurende schooltijd om elkaar digitaal te belagen? Of gaat het de onderzoekers vooral om kinderen in de basisschoolleeftijd? Wellicht is dat een mooie nuancering. Je kunt je dan vervolgens nog steeds afvragen of het tijdens schooltijden, of buitenom schooltijden gebeurt. En ook nu kun je dan weer kijken hoe dat met het meer ‘fysieke pesten van vroeger’ ging. Dat gebeurde toch ook niet alleen op school? Nee, het gebeurde ook er buiten.

Dat woord ‘basisonderwijs’
Al typend bedenk ik me opeens waarom ik hier zo graag even wat aandacht aan wil besteden. Het zit hem in dat woord ‘basisonderwijs’. Daardoor lijkt het alsof het in het basisonderwijs plaatsvindt. Dat is waar. En…het gebeurt er buiten. Het is mijns inziens niet alleen het probleem van dat basisonderwijs. De maatschappij verandert, gereedschappen en middelen om ‘lekker te kunnen leven’ veranderen mee. En ja, die gereedschappen kun je ook anders inzetten, dan waarvoor ze wellicht in eerste instantie bedoeld zijn. En ja, het basisonderwijs heeft wat mij betreft een taak in dat leren ermee omgaan. En ja, ouders ook.

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

»

  1. […] Vanavond scrollde ik door de nieuwe items die mijn Scoop.it-pagina voor mij had geselecteerd. Mijn oog viel op een tweet van @vakblad_kiddo (die ik overigens interessant vind en direct ben gaan vo…  […]

  2. […] Vanavond scrollde ik door de nieuwe items die mijn Scoop.it-pagina voor mij had geselecteerd. Mijn oog viel op een tweet van @vakblad_kiddo (die ik overigens interessant vind en direct ben gaan vo…  […]

Geef een reactie

