Iets meer dan een maand geleden blogde ik over de professionele leergemeenschap ‘Sociale media in het onderwijs’,  waarbij ik betrokken ben. Een leergemeenschap van leerkrachten in het basisonderwijs én studenten van de pabo die samen onderzoekt hoe zij sociale media in de dagelijkse praktijk kunnen inzetten.
De eerste bijeenkomst was onwennig, wellicht wat chaotisch. Toch kwamen er al veel ideeën. De opdracht die iedereen kreeg voor de volgende keer was: “ontdek voor jezelf wat sociale media in jouw onderwijs kan betekenen”. Erg benieuwd was ik naar wat er zou gaan gebeuren. We zouden elkaar zes weken niet zien, behalve dan online af en toe.  Wat ik hoopte (en waarvoor ik stiekem een beetje bang was dat het niet zou gebeuren), gebeurde. Binnen een paar dagen stroomden de ideeën en mogelijkheden binnen in de opgerichte Edmodo-groep. Vooral praktisch, gewoon om te beginnen: concrete toepassingen in het basisonderwijs en handige tools:
inspiratieboek sociale media op de basisschool
 ideeënboek SMIHO6praktische tips twitterapp20
Naar mate de weken vorderden ging het verder en werd de input in de Edmodo-groep anders. Men was enthousiast geraakt en de concrete voorbeelden hadden nieuwe vragen opgeleverd. Vragen, die online dialoog opleverden.
Op afstand genoot ik van het geheel. De fase van het zomaar inzetten van sociale media om het in te zetten was in een paar weken voorbij gegaan. Men was kritisch gaan denken over het nut en de mogelijkheden. Zonder daar misschien volledig bewust van te zijn, was men echt onderzoek gaan doen. En dat terwijl we elkaar slechts één keer live hadden ontmoet. We waren de oneliner ‘sociale media zijn in de huidige maatschappij niet meer weg te denken’ voorbij.
Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

»

  1. […] Professionele leergemeenschappen: #plg #smiho (3). Stap 2: Verbreed je kader. Iets meer dan een maand geleden blogde ik over de professionele leergemeenschap 'Sociale media in het onderwijs', waarbij ik betrokken …  […]

  2. […] de vorige bijdrage over professionele leergemeenschappen noemde ik de stap ‘verbreed je kader’. De stap was vooral bedoeld om de deelnemers aan […]

Geef een reactie

