In de vorige bijdrage over professionele leergemeenschappen noemde ik de stap ‘verbreed je kader’. De stap was vooral bedoeld om de deelnemers aan de leergemeenschap te laten verwonderen over wat er allemaal mogelijk is en wat er al aan sociale media wordt gedaan. Die verbredingsstap was nodig, helemaal als een kip zonder kop aan het werk gaan is ook niet direct een optie.

Twee richtingen
Geïnspireerd door al deze voorbeelden die gezamenlijk zijn verkend (twitter laten inzetten door kinderen, het opzetten van een yurls-pagina voor zowel kinderen als ouders e.d.) maken we in januari 2013 een tweedeling in de groep.
De ene groep zal zich gaan bezig houden het met het gebruik van sociale media in de klas, op de werkvloer. In deze groep zitten ook pabo-studenten.
De andere groep houdt zich voornamelijk bezig met de ouders van de kinderen van deelnemende scholen en vraagt zich af hoe de ouders van deze kinderen denken over het inzetten van sociale media in de klas.

Gezamenlijke start
Ook de volgende twee bijeenkomsten, februari en april,  zitten we bij elkaar. We starten gezamenlijk, praten in het kort vooral over wie wat heeft ontdekt en op welke wijze hij hiermee verder wil. Het gaat om algemene leerervaringen die worden gedeeld.
In het gesprek raakt men het eens over de rol van sociale media: Het verbindt de wereld binnen de school met de wereld buiten de school, kinderen krijgen de ruimte om juist door die verbinding de wereld nog beter te leren begrijpen en die ruimte biedt ook weer mogelijkheid tot zelfstandigheid.

Sociale media in de klas met kinderen
Het grootste gedeelte van de bijeenkomst bestaat uit het werken over de twee genoemde onderwerpen. De groep die zich bIMG_0297ezig houdt met sociale media in de klas laat aan elkaar voorbeelden zien. Voorbeelden van hoe op dit moment bijvoorbeeld twitter wordt ingezet. Ik sluit aan bij deze groep en we praten over wat de rol van de leerkracht kan zijn in het twittergebruik van de klas. “Soms vraag ik online aan de kinderen: lukt het allemaal?” We analyseren deze opmerking: Wat bereik je met dit soort vragen? Zullen kinderen open op internet aangeven ‘Nee, het lukt me niet’? We constateren dat we vragen scherper kunnen stellen: “Wie weet inmiddels het antwoord op deze vraag?” De kinderen die het weten kunnen reageren, de kinderen die het nog niet wisten worden nu op het goede spoor gezet en kunnen aanvullen. Het lijkt net of je ‘live’ in de klas zit :-).
Daarnaast praten we over wat twitter tot nu toe heeft opgeleverd voor de kinderen. “Als we in de klas zitten en we praten over wat we hebben geleerd, zeggen kinderen vaak: Dit kan een mooie tweet zijn. Ze praten met elkaar over wat ze gezamenlijk vinden en komen zo tot de kern van wat ik met de activiteit voor ogen had”. Een mooie reflectie voor en door de leerlingen zelf dus….Zomaar wat flarden uit het gesprek.

Wat vinden ouders van sociale media in het onderwijs?
Ondertussen werkt de andere groep ook hard. Men is benieuwd naar de meningen van ouders. Wat vinden ouders eigenlijk van sociale media in het onderwijs? De groep weet het niet en besluit een enquete op te stellen. Verschillende vragen worden bedacht. Vragen waarmee. Ook een bestuurslid wordt even ingeschakeld en bevraagd bij welk percentage respons iets kan gedaan worden met de mogelijke uitkomsten. Later zal blijken dat we daarover anders zullen gaan denken (maar dat weten we pas bij de volgende bijeenkomst, bij een volgend blogartikel 🙂 ).

De enquête zal voornamelijk gaan over het mogelijke ideaalbeeld dat ouders hebben ten aanzien van sociale media in school. Het gaat niet zozeer om cijfers en dat soort gegevens. De ouders mogen hun ideaalbeeld omschrijven. Persoonlijk vind ik dat het mooist, de ervaringen en de verhalen van de mensen gebruiken om onderwijs nog mooier en beter te maken.
Op basis van  deze resultaten zullen na de zomervakantie vervolgstappen worden ondernomen en zo mogelijk vervolgonderzoek worden gedaan. Een mooie uitkomst voor een team van mensen die samen onderzoek doet, bedenken dat er meer onderzoek gedaan gaat worden. Wordt vervolgd….

Advertenties

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

»

  1. […] In de vorige bijdrage over professionele leergemeenschappen noemde ik de stap 'verbreed je kader'. De stap was vooral bedoeld om de deelnemers aan de leergemeenschap te laten verwonderen over wat e…  […]

  2. corrinne schreef:

    Wat heerlijk om weer even mee te lezen en te zien wat we allemaal al gedaan en geleerd hebben!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s