“Wie helpt mij aan een #hu #student die veel tijd op de #social #media doorbrengt? #dtv“.

Tijdens één van de colleges van mijn master pedagogiek op woensdagmiddag retweette een medestudente, die vijf rijen voor me zat in de collegezaal, deze vraag (dankjewel @daanwesterink). Mijn interesse was gewekt, ik besloot een reactie te geven op de oorspronkelijke tweet. Een paar uur later had ik een mail in mijn mailbox, vol met vragen van de redacteur over het gebruik van sociale media (tijdens de les). Ik gaf mijn mening (die tekstueel wat werd aangepast, waarschijnlijk in het belang van het artikel :-)). Het resultaat: Een uitgelicht stuk over social media van een deeltijdstudent aan de Hogeschool Utrecht.

UnLIKE

Gezien de vraag die me werd gesteld, was ik er vanuit gegaan dat het artikel zou gaan over vele toepassingen van sociale media. Toepassingen die studenten kunnen helpen bij het samen leren en kennis vergaren. Hoewel dat in mijn bijdrage kort wordt genoemd, wordt in het artikel zelf overwegend in gegaan op facebook en twitter. Dat begrijp ik, het zijn blijkbaar de meest bekende vormen van sociale media. Dat zijn ook de vormen die wellicht het meest uitnodigen om tijdens colleges andere dingen te gaan doen. Daarmee zijn het ook de vormen die voor docenten wellicht het meest zichtbaar zijn en waar zij het meest mee geconfronteerd worden.

En toch…
Blijkbaar kan het zo zijn dat er ruimte is om “andere” dingen te doen. Maar doen studenten ook altijd andere dingen? Laatst schreef ik een artikel op mijn blog tijdens één van de colleges over het doen van onderzoek. Achterin de collegezaal (mijn vaste plek :-))  luisterde ik naar het verhaal van de docent en keek ik naar dia nummer 18 van zijn presentatie. Dit was de eerste dia die me echt triggerde. Niet dat de eerste 17 dia’s niet interessant waren, maar toch… de informatie die erop stond gaf me een prachtig inzicht en daarmee precies de handvatten om dat blogartikel te schrijven. Ik sloot me deels af om dit te verwerken…was ik nu een ‘afgeleide student’ en met andere dingen bezig?  Ja! Afgeleid door sociale media? Nee! Afgeleid met sociale media als middel!
Een kwartier later had ik het artikel af, de informatie van die ene dia was (niet letterlijk overigens) verwerkt. De volgende 9 dia’s vielen logisch op zijn plaats.

Je bent hier om de studenten iets te leren 
De docent in kwestie was er om mij iets te leren en dat deed hij. Uit die drie uur college was er 1 dia die me echt triggerde. Voor mij was het daarmee een geslaagd college, ik had in die ene minuut precies de handreikingen gekregen die ik nodig had, ik kon verder mijn eigen leerproces vormgeven. Heeft de docent in kwestie niet gezien dat ik druk aan het tikken was? Heeft de docent in kwestie net gedaan alsof hij mij niet heeft gezien? Of misschien heeft hij mij wel bewust mijn gang laten gaan en het aangevoeld dat ik aan het leren was, zonder volledig op te gaan in zijn lessen.

Al die andere vormen van sociale media (in het onderwijs)
Nog heel even terug naar al die andere vormen van sociale media, waarmee je het onderwijs juist kunt verrijken en studenten wellicht nog meer betrokken krijgt, ook tijdens colleges: Lees gerust eens andere artikelen op dit weblog, het geeft wellicht een beeld van mogelijkheden. En ben je nieuwsgierig geraakt: Op woensdagmiddagen heb ik colleges en zit ik daarvoor vaak in de gangen van de HU te werken. Je mag me altijd aanschieten en me afleiden van waar ik op dat moment mee bezig ben. Van mooie gesprekken leer ik altijd. Me mailen of een tweet sturen mag ook, 24/7.

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Geef een reactie

