Al enige tijd ben ik lid van de facebookgroep ‘ik geef weg’. Een prachtig initiatief waaruit blijkt dat Zeeuwen elkaar best iets gunnen. Laten we zeggen dat veel Zeeuwen ‘nie zuunig bin’ als het gaat om weggeven en mensen blij maken. Begon het eerst nogal materieel (banken, stoelen, keukenspullen, een woonboot en een compleet mislukte appeltaart), later kwamen daar  diensten bij: mensen die een computer-apkje weggaven, een consult en zelfs een diner bij een restaurant.

Blijheid
Dus dacht ik, ik geef ook eens wat weg. Maar wat dan? Kan ik een dienst weggeven? Praktisch gezien kom ik niet verder dan een keer iemands auto wassen. Totdat ik vanmorgen voor mijn kledingkast stond en me afvroeg: “Wat uit het afgelopen jaar heb ik (bijna) niet gedragen”? Het resultaat:

ikgeefwegfb28 seconden na plaatsing kreeg ik een eerste reactie, 50 seconden na plaatsing een tweede en de derde volgde binnen een minuut. Ongelofelijk vrolijk werd ik van de gedachte dat ik iemand kon blij maken met mijn gedragen kleding. Nog vrolijker werd ik toen er binnen twee uur zesentwintig reacties kwamen. Wat was ik toch goed bezig en wat waren er veel mensen die mij blijkbaar nodig leken te hebben. En onder al die mensen zou ik eerlijk gaan loten. Het lot zou bepalen.

Omslag
En toen sloeg mijn blijheid om: Als er zoveel mensen reageren en ik ga er vanuit dat het mensen zijn die die kleren echt nodig hebben, dan ga ik er vanuit dat zij blij zijn als ze die kleding hebben. Is het dan andersom ook zo dat hoe meer mensen reageren, ik er meer teleur stel? Dat idee kreeg ik wel een beetje. Ik  vroeg me af of die loting wel zo goed was gekozen en of ik het moest beïnvloeden:

  • Wat nou te doen als er mensen zijn die die kleding echt hard nodig hebben en de loting op iemand anders valt?
  • Hoe kan ik dan bepalen ‘wat hard nodig hebben’ is?
  • Als er iemand wil meeloten en degene met wie hij/zij samenwoont loot ook mee, hebben die mensen dan meer kans?
  • Laat ik iemand die in een kringloopwinkel werkt ook meeloten? Er bestaat dan misschien een kans dat mijn kleding opnieuw verkocht wordt (en hoe erg is dat dan, die kringloopwinkel is toch ook voor het goede doel?).
  • Heeft iemand die zegt die kleding hard nodig te hebben, die kleding ook echt nodig als op de timeline van die persoon te vinden is dat hij twee weken eerder een enorme flatscreen TV heeft gekocht?
  • Of iemand met behoorlijk wat huisdieren, die ongetwijfeld geld zullen kosten? (Maar ja, als je wat minder ruim zit, doe je toch ook je kinderen niet weg)
  • Zou ik mezelf dit soort vragen ook stellen als het zou gaan om andere soorten artikelen, die, in mijn ogen dan, van minder basaal belang zijn?

Anders
Had het ook anders gekund? Ja dat misschien had gekund. Ik had in mijn bericht kunnen aangeven dat mensen heel duidelijk zouden moeten aangeven waarom zij in aanmerking wilden komen voor mijn oude kleding. Dan zou ik zelf kunnen bepalen aan wie ik het geef (aan degene met het voor mij meest zielige verhaal?). Maar dan wil ik ook weer niet dat mensen zomaar ‘RTL4-style’ hun situaties op het grote web gooien, of allerlei verhalen gaan ophangen die niet waar zijn (of mensen die zeggen dat het voor iemand anders is….misschien is het voor henzelf?). Maar toch, die reactie geven die mensen dan toch zelf? En ik had natuurlijk ook gewoon even naar de kledingcontainer in het winkelcentrum hier in de buurt kunnen lopen, dan had ik me dit allemaal niet bedacht.

Toch maar loten
Ach, ik zal er toch niet helemaal uitkomen. De weggeefgroep is gewoon een goed initiatief, die volgens mij gewoon uitgaat van het goede van iedereen.  Ik heb gewoon geloot en ben blij:

  1. dat iemand op één of andere manier iets met mijn kleding kan, ook al is dat dan op een manier die ik zelf niet in gedachten hadmerci
  2. dat ik niet naar de kledingcontainer hoef te lopen in deze regen.
  3. met de chocolaatjes als dank voor het weggeven van mijn kleding.
  4. dat ik voor deze overdenking niet hoef te loten, ik kan hem blijven weggeven.

(Op het moment dat je dit leest, is het facebookbericht al uit de weggeefgroep gehaald). 

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Geef een reactie

