Deze week (10-03-2014) is het  Open Education week. SURF, het ministerie van OCW, de VSNU en de Vereniging Hogescholen organiseerden in dat kader het symposium Open en Online Education voor bestuurders en managers in het hoger onderwijs. Het doel was om Open en Online Education goed onder de aandacht te brengen in het hoger onderwijs.

“We zijn begonnen”
Bij veel bestuurders en managers leeft het onderwerp open en online education, dus is het goed om hierover met elkaar van gedachten te wisselen. En gedachten zijn er over dit onderwerp, heel divers. Op sommige instellingen wordt er alleen nog maar gedacht aan eventuele mogelijkheden om eens na te gaan denken over dit onderwerp.

Op andere instellingen lijkt men verder te zijn. Ik raak aan de praat met enkelen: “Bij ons ligt er een beleidsplan klaar, het college van bestuur heeft het geaccordeerd”. Oké, en hoe gaan jullie docenten daar mee om? Een glimlach: “Die weten hier nog niet vanaf.” Ik vraag me af wat hiermee exact wordt bedoeld: Weten ze nog niet van (de inhoud) van het beleidsplan af, of weten ze nog niet van ‘open en online education’ af? Dat laatste kan ik me niet helemaal voorstellen, volgens mij heeft bijna iedere docent hier een beeld van. Soms wat argwanend, soms zijn docenten gewoon uit eigen interesse met allerlei ‘standaard-webtools’ begonnen. Tijd om door te vragen over het beleidsplan krijg ik niet, het symposium begint.

Aparte werelden?
Erik duval start met de Keynote. Al vanaf het begin ben ik geboeid, hij zet het publiek op scherp:

erikduvalHet spreekt aan, want niet vaak heb ik in no time 6 retweets (deel ik dan toch nog te weinig?). Gebruik het web. Waarom? Dat is de plek waar de wereld verbonden is, waar iedereen bij kan, juist de gewone wereld. Leid je mensen op om in de wereld te kunnen fungeren, plaats ze dan in die wereld, niet in  een afgeschermd blackboard (Au, hoor ik sommigen in de zaal denken). Het web zit vol met kennis, laten we dat gewoon gebruiken, het liefst op een zo eenvoudige manier: twitterende studenten over een onderwerp (ik had ooit al eens een cursus met #cu03105), of maak samen een blog. Dat kan overigens ook als portfolio, ‘mijn pabo’ heeft daarmee ervaringen.

Afdwaling of focussen op het belangrijkste?
Op dat moment dwaal ik wat af, er wordt van alles in mijn hoofd geactiveerd, kennis waarmee ik jaren geleden al in aanraking kwam, komt bovendrijven, ik zie opeens mooie experimenten voor me, waarover ik eerder al dacht, maar waarvoor de tijd nu meer rijp is in mijn eigen instelling. Een eerste opbrengst van dit symposium. Het maakt ook dat ik Eriks’ keynote wel volg, maar niet in voldoende mate dat ik alles in eigen woorden kan opschrijven. Dat is overigens niet erg, ik had al gemerkt dat Wilfred Rubens aanwezig is, hij blogt terwijl hij in de zaal zit. Dat is een kwaliteit, waarvan ik nu kan profiteren, zodat mijn volgers toch een totaalplaatje van de keynote kunnen krijgen. Vragen aan Wilfred of ik zijn blog mag gebruiken doe ik niet. Want, zoals Erik aangeeft: “Plaats jij informatie op internet, dan vraag ik het niet eens of ik het mag gebruiken, jij hebt het immers geplaatst”.

In de klas
Zat ik nu als student in een klas, zonder iemand als Wilfred, was dat dan erg geweest? Ik vermoed van niet. Ik haalde voor mij het in eerste instantie belangrijkste uit het verhaal van docent Duval. Als mijn medestudenten dat ook doen en we bevragen elkaar daarop, ontstaan goede gesprekken over datgene wat wij belangrijk vinden van alle kennis van de docent. En anders herbekijken we toch gezamenlijk Eriks’ presentatie?

Tijdens één van de parallelsessie zal Frans van Kalmthout verder gaan op onder andere de goede gesprekken tussen studenten: “resources (in mijn voorbeeld de kennis van docent Duval) op zich zijn niet voldoende, er is pas sprake van leren als lerenden de content ook echt gaan gebruiken”.

Lees meer over deze parallelsessie in het artikel dat nog deze week verschijnt:  “Open education mee-maken…En waar is de student?”

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Eén reactie »

  1. […] mijn verhaal van kan maken. Een deel van dat verhaal was al eerder te lezen in het artikel Open Education: “gebruik gewoon het web, creëer geen aparte werelden”. Ik had in dat artikel een opsomming kunnen geven van wat ik zag en hoorde. Mijn verhaal was niet […]

Geef een reactie

