Op 11 maart mocht ik het symposium ‘Open en online education’ mee-maken. mee-maken mét een streepje tussen die woorden. Dat klinkt alsof je op die dag een sessie verzorgt, of in ieder geval veel (kritische) vragen stelt. Dat is natuurlijk een invulling om te mee-maken, het kan natuurlijk ook online. Voor mij persoonlijk is dit een voordeel, omdat ik nog eens goed kan nadenken over wat ik hoorde, dat kan laten bezinken en daar vervolgens mijn verhaal van kan maken. Een deel van dat verhaal was al eerder te lezen in het artikel Open Education: “gebruik gewoon het web, creëer geen aparte werelden”. Ik had in dat artikel een opsomming kunnen geven van wat ik zag en hoorde. Mijn verhaal was niet alleen dat, ik probeerde juist ook mijn beleving in dat verhaal te krijgen, mensen het gevoel te geven dat ik als student in een klas zelf met open en online education bezig was. Vanuit dat perspectief kijk ik ook steeds naar wat men ‘open en online education’ noemt. Het zelf actief deelnemen aan onderwijs en het gezamenlijk maken van kennis, juist ook studenten.

Wie is er nou eigenlijk aan het werk?
Die vraag heb ik op mijn blog al eens vaker genoemd. Ik noemde deze vraag, omdat ik regelmatig zie dat docenten enorm veel moeite doen om overal kennis vandaan te halen en deze bij studenten neer te leggen. Die indruk kreeg ik tijdens het symposium ook weer af en toe. Instellingen doen hun uiterste best om courses aan te bieden en binnen deze courses steeds op zoek te gaan naar de juiste kennis. Vervolgens lijkt het alsof studenten steeds minder gaan doen.

Frans van Kalmthout noemt in één van de parallelsessies: “Resources op zich zijn niet voldoende, het wordt pas leren als lerenden de content ook echt gebruiken”. In diezelfde presentatie geeft hij aan dat we ons niet enorm druk zouden moeten maken over eigenaarschap van die kennis, dat is een achterhaald principe. Instellingen zouden daar ook niet al teveel op moeten focussen. Wat wel van belang is, is vervolgens de didactische bewerking van die kennis. Die kan instellingspecifiek zijn. Dus: de manier waarop je met deze kennis wilt omgaan, maakt jou als instelling van belang. Oftewel: “De docent blijft gewoon aan het roer”.

Samenwerken
Tegelijkertijd wordt in de presentatie aangegeven dat metadatering van kennis moeilijk lijkt. Als verschillende instellingen online beschikbare courses aanbieden, is het soms moeilijk om die inhoud met elkaar te vergelijken. Het volgende voorbeeld wordt gegeven: “Wat bij de ene hrm opleiding ‘functioneringsgesprekken ‘, heet bij de andere ‘gesprekkencyclus. Het is niet eenvoudig voor verschillende instellingen om hierin dus samen op te gaan“.  Wellicht is mijn gedachte te eenvoudig omdat ik niet in die specifieke materie zit, maar hierin zie ik juist leerkansen voor studenten. Waarom? De wereld is niet uniform, niet eenzijdig, je zult dus nooit overal exact dezelfde begrippen hebben. Is dat wellicht juist datgene, wat dan van belang is voor studenten om te ontdekken? Dat verschillende bedrijven/instanties waar studenten zullen komen te werken, andere begrippen hanteren. Mijns inziens is dat juist een mooi voorbeeld van  wat Erik duval ‘zelfredzaamheid’ in de keynote noemt, ik zou het zelfs professionele zelfredzaamheid noemen. Juist dat zorgt ervoor dat studenten met elkaar én de docent in gesprek gaan en zich professioneel met elkaar verbinden. Ik vermoed dan zomaar dat de docent op dat punt ook niet altijd de alwetend persoon is,

Van e Learning naar geleidelijk open onderwijs….
Een stappenverdeling wordt gegeven: eerst e Learning intern, daarna uitwisselen met andere hogescholen en dan pas de wereld in, dan pas echt kennis delen. Die stappen begrijp ik. Maar is het ook anders mogelijk?  Maak de kennis vanaf dag 1 samen met je studenten en je werkveld en deel die. Professionele leergemeenschappen zoals in mijn opleiding (pabo) zijn opgezet, zijn daar eerste voorbeelden van. Daarmee wordt volop geëxperimenteerd: Leerteams bestaande uit het werkveld, studenten én opleidingsdocenten die zoeken naar antwoorden op vragen die daadwerkelijk leven op  basisscholen. Pieter Cornelissen onderstreept in zijn parallelsessie over ‘redesigning’ van curricula, het nut van leerteams:

pietercornelissen

professionele leergemeenschappen
De kennis die in dergelijke professionele leergemeenschappen wordt opgedaan, wordt daar al onderling gedeeld, nog wel in een afgeschermde omgeving (in dit geval Edmodo), waar de buitenwereld het niet kan zien. Dat voelt wat veiliger. In dat opzicht begrijp ik juist de hiervoor genoemde stappen. Maar maak die kennis maar gerust zichtbaar.  Studenten zien dat kennis die zij samen mee-maakten wordt gepubliceerd. Volgens mij een enorme motivatie, zeker als zichtbaar wordt dat anderen weer iets kunnen met die kennis: Het leveren van een bijdrage aan de wereld.

En de contacttijd dan?
contactttijdDaar is Cornelissen heel stellig in. Voor mij is het iets wat ik maar eens een poosje in de week moet leggen, wellicht zelfs nog een paar jaar. Ik weet nog niet goed wat ik daarvan moet vinden. Wel kan ik me voorstellen dat het minder belangrijk wordt als die daadwerkelijke bijdrage aan iets goeds, zichtbaar is voor studenten.

Terug naar de student
Het symposium was bedoeld voor managers en bestuurders. Vanuit die perspectieven is veel gepraat, is veel goeds boven tafel gekomen. En hoewel in de afsluitende paneldiscussie tijdens het symposium door verschillende mensen wordt aangegeven dat de student geen klant is, miste ik wel het studentenperspectief op dit onderwerp. Daarvoor is overigens wel een waardevolle tip getwitterd (met excuses voor mijn tikfouten):
studentbijdrageEn mocht dat niet in het prachtige Muntgebouw passen, dan roepen we ze op via de twitter en laten een twitterfontein meedraaien tijdens het volgende symposium.

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Eén reactie »

  1. […] Lees meer over deze parallelsessie in het artikel dat nog deze week verschijnt:  ”Open education mee-maken…En waar is de student?” […]

Geef een reactie

