“Ha kleintje, hoe was het vandaag?” Een vraag die ik mijn kinderen van vier en zes jaar oud niet hoef te stellen. Het antwoord dat ik daarop krijg is zeker iets in de trant van: “IK BEN NIET KLEIN, PAPA”. Steeds willen die jongens groot zijn, ouder zijn. Ze willen net zo goed kunnen lezen als de kinderen in groep 5, ze willen net zo’n mooie grote fiets. En het gaat verder: “Als ik heel groot ben, word ik brandweerman (4jr)”…. of boswachter (6jr).

En dan kom je in groep 8: Volgend jaar mag je naar “de middelbare”…..Zit je daar eenmaal, dan wil je soms wel weer even fijn terug naar de juf of meester van groep 8 maar veelal ook verder: groter groeien. Je gaat werken, of wordt student…steeds verder wil je gaan, steeds meer deelnemen aan de maatschappij, steeds meer vooruit kijken en groeien.

Dus dacht ik, toen ik op facebook wat voorbij zag komen : Laat ik als vierendertigjarige eens een ‘mental age-test‘ doen. En ja, ook nu was het weer waar: Deze test berekende op basis van een paar grappige plaatjes dat mijn mentale leeftijd vijfendertig jaar is. YES! Dat dacht ik…. En toen zag ik dat mensen die ‘kalendertechnisch’ gezien ongeveer even oud als ik zijn, steevast een gat in de lucht springen dat hun ‘mental age’ tussen de 21 en 26 is…

….bijzondere wereld!

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Geef een reactie

