Ik knipperde met mijn ogen….Moederdag is toch al geweest? Ik knipperde nog eens. Nee, ik las verkeerd. Het was “modderdag”. Gisteren, 27 juni 2014. Joh, helemaal gemist. Ik had er nog nooit van gehoord, wist echt niet wat het was. Wat moet ik me daar dan weer bij voorstellen?

Voor kinderen?
Het lijkt een dag te zijn voor kinderen om lekker in de modder te spelen, om te ontdekken hoe de wereld in elkaar zit. Buiten spelen is goed voor kinderen, dat is wetenschappelijk bewezen. De initiatiefnemers geven dit op hun website ook aan. En natuurlijk, daar ben ik het helemaal mee eens. Wat is er nou leuker dan je oude kleren aantrekken, door de modder te fietsen, modderkastelen te bouwen, moddergevechten te houden en noem maar op.

Voor ouders
En toch was mijn eerste reactie: “Moeten we nou zelfs ‘vies worden’ gaan organiseren en beperken tot één dag”? Dat kan natuurlijk alleen in Nederland bedacht ik me. Ik kan me nog herinneren dat ik met stomheid was geslagen toen jaren geleden een van de leidsters op het kinderdagverblijf vroeg of dreumes Lous zo op het gras mocht liggen en zijn kleren wat vies mochten worden. Ik kon niet anders dan keihard lachen, zei dat ik er bijna was ingetrapt. Het bleek een serieuze vraag.
Modderdag blijkt dus een dag te zijn voor ouders om hun kinderen lekker in de modder te zien spelen. Misschien is het voor een aantal ouders nog wel meer een ontdekking hoe de wereld in elkaar zit. Als ze goed kijken, zien ze misschien ook wel hoe hun kind in elkaar zit. Nog beter: Doe gewoon lekker mee! Laat de controle eens lekker los (Dank je wel Anouk van de Schans).

Maatschappelijke urgentie
Als initiatiefnemer moet je het geheel natuurlijk ook in maatschappelijk perspectief zetten. Heel makkelijk wordt dan aangegeven dat kinderen tegenwoordig steeds meer de wereld ontdekken via telefoons, tablets, games en noem maar op. En ja, ook dat is waar. Ook dat is een manier van ontdekken en ook die manier vind ik niet verkeerd. Het gaat me wel te ver als je die apparaten maar laat gebruiken om dan zelf niets te hoeven doen.

Both worlds
Nog mooier vind ik het als je de modderwereld en de apparatenwereld kunt combineren. Gezinnetje Lous is de afgelopen tijd helemaal verslaafd geraakt aan geocaching, een spel waarbij je op de prachtigste plekken in de omgeving of zelfs de hele wereld komt en waarbij je met je telefoon, tablet of gps op zoek kunt naar ‘schatten’. Soms word je lekker vies van het kruipen over de grond, het zoeken onder stenen, koeienpoep aan je benen, je ontdekt dat brandnetels prikken en je gebruikt de apparaten als hulpmiddel. Helemaal geweldig. Zo kun je iedere week modderdag houden….overigens tot aan het interieur van je auto toe (So what!!!).

Leuke varianten?
Terug naar modderdag. Ik moest eerst even knipperen, daarna wat slikken. En toch is het geen verkeerd initiatief. Er wordt in ieder geval aandacht gevraagd voor zaken die een aantal jaren geleden vanzelfsprekend waren. Misschien toch eens nadenken over dagen als:

  • tegelvaldag: De dag dat je niet hoeft te spelen in speeltuinen met rubberen tegels
  • pakkertjesdag: De dag dat je op het schoolplein wel ‘ruw pakkertje’ mag spelen en leerkrachten lijdzaam mogen toezien hoe er lekker gespeeld wordt.
  • weerstandsdag: De dag dat je je lolly op de grond mag laten vallen en daarna weer gewoon in je mond mag stoppen.

Weet je zelf een leuke variant? Plaats hem als reactie op deze pagina. De leukste variant krijgt een passende beloning.

Of ga lekker bullrushen (dank @modderdag voor de tip)….

bullrush

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

»

  1. meneerjohnm schreef:

    ‘Natpakdag’ De dag dat je niet per se de overkant hoeft te halen bij het slootje springen.

  2. […] Ik knipperde met mijn ogen….Moederdag is toch al geweest? Ik knipperde nog eens. Nee, ik las verkeerd. Het was "modderdag". Gisteren, 27 juni 2014. Joh, helemaal gemist. Ik had er nog nooit van g…  […]

Geef een reactie

