DOS-Plus heeft tot doel het versterken van de samenwerking tussen HZ-Pabo en basisscholen van zeven schoolbesturen in Zeeland: Radarscholen, Prisma, Onderwijsgroep Perspecto, Obase, Nobego, Archipel Scholen en Alpha Scholengroep. Onderliggende gedachte is dat met die versterking de opleiding van de aanstaande leraar en professionalisering van de startende, ervaren en excellente leraar nog beter wordt. In verschillende thema’s  wordt sinds 2014 aan deze versterking gewerkt. Op 22 april 2015 is de werkconferentie ‘Scholen voor de toekomst’ gehouden, een dag waarin de themagroepen eerst elkaar presenteren waar ze staan en daarna samen bouwstenen voor een toekomstvisie op het PO & Pabo in de regio ontwikkelen, bezien vanuit verschillende vraagstukken. Hieronder een impressie.

De werkconferentie is goed begonnen. Dat blijkt wel. Terwijl we uit de zaal lopen, hoor ik de mensen om me heen. Wat precies wordt gezegd, hoor ik niet, ik zie wel lachende gezichten, mensen die elkaar bevestigen. En… We lijken net brugklassers die de eerste dag op een nieuwe school rondlopen… Dat hotel lijkt wel een doolhof.

Verwachtingen die uitkomen
De sfeer is goed. Er wordt nu al overlegd. De groep waaiert uiteen, iedereen heeft een workshop gekozen. Hopelijk sluit de keuze aan bij de verwachtingen. Spannend vind ik het ook wel een beetje. Vaak merk ik dat wanneer ik naar conferenties ga, workshops bestaan uit onderwerpen, waarop bepaalde mensen dusdanig expert zijn, dat ze hun kennis willen overdragen aan de mensen in de zaal. Vanuit hun eigen kennis sluiten onderwerpen dan regelmatig niet aan bij de verwachting die ik er vooraf van had. Deze workshops zijn echter bedoeld om juist te luisteren naar de mensen die niet eerder aan een themagroep deelnamen. Juist de input van deze mensen is van belang. Dat stelt me tegelijkertijd ook gerust: Iedere deelnemer aan een workshop kan er zo goed voor zorgen dat zijn eigen verwachtingen kunnen uitkomen. We zullen immers gaan worden uitgedaagd om mee te denken rond een concrete praktijkcasus van één van die thema’s, we laten ons niet vetmesten als Een gans. Hoe die casus tot stand is gekomen, beschrijf ik hier niet. Dat is een behoorlijk proces, waaraan ik wellicht later een blog besteed.

Workshop
Ik sluit me aan bij de workshop “samenwerking algemeen”, de werkgroep die ik goed ken, omdat ik daar zelf aan meewerk. De deelnemers ervaren wat de werkgroep zelf ook heeft gedaan, namelijk het maken van een rijk plaatje. De workshop start dan ook met de vragen: wie ben je zelf als lerende/ wat wil je leren? Er worden 12 rijke plaatjes gemaakt.  

We lopen met elkaar de plaatjes langs. Een aardige constatering is dat we na een kwartier nadenken over professionalisering, geen moment hebben nagedacht over “het volgen van een cursus”. Wim legt nogmaals uit dat we vooral met elkaar willen nadenken over professionaliseringsvormen die aansluiten bij datgene wat nodig is. De deelnemers worden vervolgens uitgedaagd om na te denken over hun ideaal ten aanzien van professionalisering, over wat ze zelf nodig hebben en wat ze kunnen bieden. Ook studenten hebben te bieden 😄. Deze gedachten worden verzameld via een online prikbord (padlet).

We doen nog enkele constateringen:

  • Blijf voor ogen houden waartoe we professionaliseren, daarop zullen we een visie moeten gaan vormen.
  • Elkaar opzoeken is van belang. Juist door als team te professionaliseren, ontstaat draagvlak en voorkom je dat je ergens alleen voor staat (een bepaalde onzekerheid).
  • Durf zaken los te laten. Ook nu weer hoor ik dat we soms vaker kunnen kijken naar hoe het er bij kleuters in groepen aan toe gaat.

We sluiten de workshop af met alweer een oproep aan de collega’s om deel te nemen. Een tip van een van de deelnemers is om “liefde voor leren” van Manon Ruijters te gaan gebruiken. Mooi, we gaan dus ook naar een theoretisch kader toe. in het volgende deel, de toekomst van dit gehele project, zullen we vast met de uitkomsten van het prikbord verder gaan.  Dat later, nu eerst een gezamenlijke maaltijd.

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Geef een reactie

