DOS-Plus heeft tot doel het versterken van de samenwerking tussen HZ-Pabo en basisscholen van zeven schoolbesturen in Zeeland: Radarscholen, Prisma, Onderwijsgroep Perspecto, Obase, Nobego, Archipel Scholen en Alpha Scholengroep. Onderliggende gedachte is dat met die versterking de opleiding van de aanstaande leraar en professionalisering van de startende, ervaren en excellente leraar nog beter wordt. In verschillende thema’s  wordt sinds 2014 aan deze versterking gewerkt. Op 22 april 2015 is de werkconferentie ‘Scholen voor de toekomst’ gehouden, een dag waarin de themagroepen eerst elkaar presenteren waar ze staan en daarna samen bouwstenen voor een toekomstvisie op het PO & Pabo in de regio ontwikkelen, bezien vanuit verschillende vraagstukken. Een maand later komt dea programmagegevens bij elkaar om een vertaling te maken. 

De programmagroep zit bij elkaar bij een van de schoolbesturen. Aan de wand hangen de flappen met daarop de dromen die tijdens de werkconferentie zijn gemaakt. Het is een schat aan informatie. Maar, hoe ga je daar nu mee verder? Een van de collega’s heeft de vele uitspraken gelukkig vooraf gelabeld.

Piramide van Kim

Als middel gebruikt de groep de piramide van Kim.  


Deze piramide stelt ons goed in staat om de uitspraken tijdens de werkconferentie te categoriseren. Het beeld kan langazaam gaan ontstaan. In groepen van drie personen gaan we uiteen, ieder met alle labels en een leeg exemplaar van de piramide. Iedereen gaat aan het werk, er wordt druk gediscussieerd. Soms is dat nog wel eens moeilijk: we moeten het doen met de data van de werkconferentie, niet direct onze interpretaties. Regelmatig moet de werkgroep waaraan ik bijdraag, zichzelf even tot de orde roepen.


Presentatie

De groepen presenteren hun piramide. Iedere volgende groep geeft aan, op welk punt ze aanvullen op de vorige groep. Mij persoonlijk valt het op dat bij de centrale waarden ook wordt gesproken over vorming, bildung, e.d. Mooi, voor mezelf constateer ik dat onze te vormen gezamenlijk identiteit aanknopingspunten heeft met niet alleen de kwalificatie-, maar juist ook de socialisatie- en subjectwordingsfunctie die Biesta noemt.

Na de presentatie volgt op een lege  piramide de samenvatting, die gaat straks naar de stuurgroep.

Reflectie van buitenaf

Gedurende de ochtend loopt Maurits rond, iemand die blanco aanhoort wat de groepen doen en daar zijn beelden van maakt. Aan het eind van de ochtend geeft hij zijn impressie van het verzette werk. Heel maakt hij een schets en geeft aan dat dat een 3D model zou kunnen zijn. Mij spreekt het aan, ons eigen model van waaruit we kunnen werken. Niet het model op zich vind ik belangrijk maar de gedachte dat je een model zo kunt bekijken   Dat je steeds kan draaien en vanuit andere perspectieven weer kunt benaderen. Belangrijker vind ik echter dat er door dit gesprek echt Gezamenlijke gedachten en concepten ontstaan. Het zou mooi en goed zijn om die komend jaar ook wat verder uit te werken.

Advertenties

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Eén reactie »

  1. […] Dit was de inleidende tekst op het debat #onderwijs2032. Eerder beschreef ik de aanleiding voor deze avond al. Wat zullen we vanavond allemaal gaan bespreken? Ik ben benieuwd, al de hele dag heb ik gepraat over de toekomst van het onderwijs en scholen voor de toekomst. […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s