De wereld om ons heen verandert in sneltreinvaart. Steeds vaker constateren we dat het huidige onderwijs niet langer aansluit bij de wensen van morgen. Ook zal de arbeidsmarkt andere eisen gaan stellen. De uitdagingen van de toekomst vragen om mensen die in staat zijn zich nieuwe kennis en ontwikkelingen snel eigen te maken. Hoe kunnen basisscholen en middelbare scholen leerlingen op die uitdagingen voorbereiden?

Die tekst vond ik op de website van Bazalt. De tekst is onderdeel van de uitnodiging voor het landelijk debat “Ons Onderwijs 2032”, dat op 28 mei wordt gehouden in onder andere Vlissingen. Ik ontving de uitnodiging alweer enige tijd geleden via verschillende kanalen, waaronder één van de collega’s. “Je gaat er toch wel heen, Riaan? Het is ook voor onze pabo belangrijk”. “Natuurlijk, ga je mee?”

Het programma liegt er niet om: Eerst de prikkelende stellingen en daarna een debatronde, verdeeld over drie groepen.Capturebazalt01

Nogmaals lees ik het programma. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze drie onderwerpen linken aan de drie functies van goed onderwijs, zoals Biesta ze noemt. Ik ben benieuwd hoe dat op de avond zelf zal gaan. Gaan we in groepen in dialoog en kiest iedere groep één onderwerp, of gaat er gerouleerd worden? Eigenlijk hoop ik van alledrie de onderwerpen iets mee te krijgen. Als dat niet zo is, moet ik gaan kiezen. En dan kies ik voor debat III, persoonsvorming. Ik denk dat ik in dat debat goed kan bijdragen vanuit het project “Leren voor het leven“.

Het wordt vast een mooie avond!

 

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Eén reactie »

  1. […] was de inleidende tekst op het debat #onderwijs2032. Eerder beschreef ik de aanleiding voor deze avond […]

Geef een reactie

