De wereld om ons heen verandert in sneltreinvaart. Steeds vaker constateren we dat het huidige onderwijs niet langer aansluit bij de wensen van morgen. Ook zal de arbeidsmarkt andere eisen gaan stellen. De uitdagingen van de toekomst vragen om mensen die in staat zijn zich nieuwe kennis en ontwikkelingen snel eigen te maken. Hoe kunnen basisscholen en middelbare scholen leerlingen op die uitdagingen voorbereiden?

Dit was de inleidende tekst op het debat #onderwijs2032. Eerder beschreef ik de aanleiding voor deze avond al. Wat zullen we vanavond allemaal gaan bespreken? Ik ben benieuwd, al de hele dag heb ik gepraat over de toekomst van het onderwijs en scholen voor de toekomst. Persoonsvorming van leerlingen Tijdens de avond praten we over onder andere ‘persoonsvorming’ van leerlingen. Natuurlijk wil ik bij dat onderwerp meepraten….en achteraf over bloggen. Maar wat wil ik dan achteraf bloggen?

Dit artikel in Trouw geeft voor een groot deel een weergave van wat ik zelf die avond kwijt wilde. trouwTrouw geeft een mooi verhaal. En zeker, we mogen vroeg beginnen met filosoferen. Het vak op het rooster maar hopelijk wordt filosofie dan niet zomaar alleen een vak op het rooster, dat je één keer in de week een half uurtje doet. Hopelijk zien leerkrachten én kinderen regelmatig spontaan aanleidingen gedurende de dag: Grijp de concrete zaken die plaatsvinden tijdens de dag zo mogelijk direct aan als aanleiding en benut ze zo mogelijk direct op dat moment. De leerkrachten die deelnemen aan mijn onderzoek, bevestigen dat in hun eigen persoonlijke ervaringen. Ruimte Daarvoor moeten we in mijn beleving, en in die van andere aanwezigen tijdens de avond, ruimte voor maken. Die ruimte hoeven we niet alleen van de overheid te krijgen, die kunnen we zelf ook vinden. Ik hoop overigens wel dat we dan voor die persoonsvorming, ook wel subjectwording, niet allerlei vaste kaders, doelen e.d. vanuit die overheid opgelegd krijgen. Ikzelf krijg op dit moment de argumenten niet goed onder woorden. Gelukkig wordt dit mooi omschreven op de blog van Hester IJsseling: http://hesterij.blogspot.nl/2015/05/onderwijskwaliteit-zichtbaar-maken.html. Terug naar de avond In Vlissingen vond ik het persoonlijk niet druk tijdens de debatavond. Zo’n zesendertig mensen waren bijeen, allerlei pluimage, waaronder enkele van mijn studenten. Mooi dat zij de moeite namen om nu al te adviseren hoe hun werk er de komende jaren uit kan gaan zien. Alleen daarom ben ik al tevreden, de betrokkenheid van hen én vierendertig anderen is groot. En niet alleen de betrokkenheid binnen de debatzaal is er, ook buiten deze groep wordt er stevig nagedacht, bijvoorbeeld door collega Paulien. Hopelijk krijgen dit soort dialoogavonden (want dat vond ik het eigenlijk meer), een vervolg.

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Eén reactie »

  1. […] voorbereiden? 28 mei vond het landelijk debat #onderwijs2032 plaats. Ikzelf schreef hierover al eerder een blog. Nu is het aan Jasmijn, studente pabo 3, die ook deelnam aan het […]

Geef een reactie

