Ieder kind ter wereld verdient het om zich te kunnen ontwikkelen, om te leren. Bij ons in Nederland is dat (niet altijd, maar heel vaak gelukkig toch wel) normaal. Veel kinderen kunnen hier bijna zorgeloos kind zijn. Ik kon dat in mijn jeugd, mijn eigen kinderen ook. Daar ben ik erg dankbaar voor. Hoe anders is dat voor kinderen in oorlogsgebieden. Buiten hun eigen schuld om, leven zij in omstandigheden waar ze niet zorgeloos kind kunnen zijn en niet zomaar toekomstperspectief hebben. Om die reden is het thema van Serious Request dit jaar “The next generation“.

Meer dan bij eerdere thema’s vind ik daarom dat ik aan dit thema aandacht moet besteden. Een paar weken geleden raakte ik in gesprek met De Hobbyisten. Ze hebben vandaag hun single “Laat mij”, de themesong voor Serious Request Domburg 2015, gelanceerd.

We spraken over onze next generation en hoe ook zij aandacht aan het thema kunnen geven. En wie kunnen dat beter onder de aandacht van onze next generation brengen dan (next generation) leerkrachten?  We zijn dus erg op zoek naar leerkrachten: leerkrachten al lang in het vak en leerkrachten die net beginnen. Ben je een oude rot in het vak? Ben je pabostudent? Breng dan gerust het thema onder de aandacht van je klas. Maak het thema bespreekbaar en werk mooie voorbeelden uit. Natuurlijk mag je dit koppelen aan inzamelacties voor ‘Serious Request’.

Doe ideeën op, werk ze uit. Wil je materiaal van ‘De Hobbyisten’ gebruiken? Word dan lid van de tijdelijke facebookgroep ‘Ambassadeurs Serious Request Domburg. Naast de MP3 van ‘Laat mij’ en de lyrics, kun je met andere leerkrachten sparren over je ideeën en kun je (onder andere aan mij) vragen stellen over hoe je bijvoorbeeld het thema bespreekbaar kunt maken in jouw klas.

Heb je iets moois gemaakt? Deel het dan ook gerust via facebook, op de pagina van ‘De Hobbyisten’, of door hen te taggen. Breng je de opbrengsten naar Domburg? Laat ook daar gerust je creaties zien.

 

Over Riaan Lous

@riaanlous is ecologisch pedagoog en werkt bij HZ University of applied science. Hij is daar onderwijsadviseur en -ondersteuner bij de Delta Academy, Academie voor Technologie & Innovatie en docent aan de pabo.

Eén reactie »

  1. Kevin schreef:

    Heel tof!

Geef een reactie

